• امروز : پنجشنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
1
رویکرد غیرمرسوم توسعه صنعتی در کره جنوبی

‌تجربه منطقی‌‎سازی در صنعت خودروسازی کره

  • کد خبر : 2623
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
‌تجربه منطقی‌‎سازی در صنعت خودروسازی کره
برخلاف باور مرسوم، بسیاری از بنگاه‌های موفق در شرایط انحصاری و نیمه‌انحصاری توسعه پیدا کرده و توان رقابت در سطح بین‌المللی را بدست آوردند. ایده اصلی این بود که از بازار داخلی برای ایجاد توانمندی‌های مورد نیاز برای رقابت خارجی استفاده شود و بنگاه‌ها چندان درگیر هزینه‌های رقابت در داخل نشوند. تجربه کره یک نمونه بارز از چنین رویکردی است.

دولت کره پس از حمایتگرایی اولیه پس از جنگ جهانی دوم، به منظور ارتقای بهره‌وری صنایع نوپا مجموعه سیاست‌هایی را در دستور کار قرار داد که به سیاست‌های «هماهنگی سرمایه‌گذاری و منطقی‌سازی صنعتی» مشهور شدند. این سیاست‌ها تا حد زیادی به اقدامات شدیدا ضدرقابتی مانند ایجاد انحصار و ممنوعیت ورود به بازار متکی بودند.

از این طریق بنگاه‌های منتخب به حداقل مقیاس اقتصادی می‌رسیدند و توان رقابت در بازارهای جهانی را پیدا می‌کردند. هرچند بدون وجود معیارهای عملکردی و ابزارهای تنبیهی امکان استفاده بنگاه از بازار انحصار و عدم تلاش برای یادگیری و ارتقا رقابت‌پذیری وجود دارد. از اینرو ظرفیت انتظام سیاستگذار به منظور اطمینان از تلاش زیاد بنگاه مورد حمایت اهمیت بسزایی داشت.

هماهنگی سرمایه‌گذاری و منطقی‌سازی صنعتی در صنعت خودروسازی کره جنوبی در جدول زیر آمده است.

تاریخ سیاست رویکرد
تاریخ 20 آگوست 1980 تولید واحد خودروهای سواری با تصاحب دوو موتور توسط هیوندایی. تبدیل کیا به تولیدکننده انحصاری کامیون‌های 1-5 تنی.

 

هماهنگی
28 فوریه 1981 تولید خودروهای سواری توسط هیوندا و دمو به صورت انحصار دوجانبه (Duopoly) مجاز شمرده شد. برای سایر انوع خودرو، کیا و دانگ-ا (Dong-a Motor) ادغام می‌شوند. هماهنگی
جولای 1986 – جون 1989 ورود بازیگر جدید ممنوع شد و ساختار موجود بازار، متشکل از چهار تولیدکننده حفظ شد. منطقی‌سازی

هماهنگی سرمایه‌گذاری و منطقی‌سازی صنعتی در صنعت خودروسازی کره

وام‌های بلندمدت با نرخ‌های پایین و معافیت‌های مالیاتی از مهمترین ابزار سیاستگذاران برای هدایت بازیگران اصلی بازار بود. به طوری که دولت شش بخش (پتروشیمی، خودرو، کشتیرانی، ماشین آلات، الکترونیک، فولاد) را انتخاب کرد و در اواخر دهه 1970، حدود 80 درصد از کل منابع مالی موجود به این بخش ها تزریق شد. این سیاست «انتخابی» که صنایع سنگین و شیمیایی را تقویت می‌کرد، به دلیل ایجاد «چائبول‌ها (کنگلومرا)» و نگرانی‌های مرتبط با عدالت اجتماعی و تبانی بین تجارت و سیاست به شدت مورد انتقاد قرار گرفت ولی زمینه رشد صادرات و افزایش بهره‌وری اقتصاد این کشور را برای دهه‌های آتی فراهم کرد.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2623
  • نویسنده : برزین جعفرتاش
  • ارسال توسط :
  • منبع : K-Developedia
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.