• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2
بدبینی بزرگترین خودروساز دنیا نسبت به خودروهای برقی

حق با مدیرعامل تویوتا بود؟

  • کد خبر : 2714
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۵
حق با مدیرعامل تویوتا بود؟
زمانی که مد نبود تویوتا بدبینی خود را نسبت به خودروهای برقی ابراز کرد. برای مثال، در اکتبر 2022، آکیو تویودا، مدیر عامل وقت تویوتا گفت که جایگزینی خودروهای الکتریکی «بیشتر از آنچه رسانه‌ها دوست دارند ما باور کنیم طول می‌کشد». در حالی که خودروسازان بزرگ دیگر در اعلامیه‌های جسورانه زمان برقی شدن تمام محصولات خود را اعلام کردند، تویوتا از وارد شدن به این بازی خودداری کرد و در عوض متعهد شد که به ارائه مجموعه گسترده‌ای از پیشرانه‌ها ادامه دهد و به مصرف‌کنندگان اجازه دهد خودشان تصمیم بگیرند.

«این استراتژی ما است و ما به آن پایبند هستیم». تویوتا تاکید کرد که بر عرضه خودروهای هیبریدی که با رونمایی از مدل پریوس در سال 1997 پیش‌گام آن بود تمرکز دارد و به طور پیوسته عرضه این خودرو را افزایش می‌دهد.

مقاله مرتبط ««قیمت خودرو برقی با بنزینی تفاوت چندانی ندارد»» را مطالعه فرمایید.

موضع تویوتا در آن زمان ظاهر خوبی نداشت – و مورد استقبال قرار نگرفت.

ساتورو آئویاما، مدیر ارشد رتبه بندی فیچ، به فایننشال تایمز گفت: «تویوتا به درخواست‌های بازار برای پیشروی در خودروهای برقی به درستی پاسخ نمی‌دهد و هشدار داد که این خودروساز ممکن است اعتماد سرمایه‌گذاران را از دست بدهد».

حامیان محیط زیست نیز چندان راضی نبودند. کاترین گارسیا، مدیر کارزار حمل و نقل پاک برای همه باشگاه سیرا، در وبلاگ خود نوشت: «واقعیت این است: امروزه فناوری هیبریدی سبز نیست. پریوس هیبریدی با موتور احتراقی آلاینده‌ای که در هر خودروی گازسوز یافت می‌شود کار می‌کند… با این حال، تویوتا به جای سرمایه‌گذاری در خودروهای برقی، سود بنگاه و وضعیت موجود را به مقابله با بحران آب و هوایی ترجیح می‌دهد.

فشار آنقدر شدید شد که تا حدی در پاسخ، تویودا – نوه موسس شرکت – از سمت مدیرعاملی خود به عنوان رئیس هیئت مدیره خارج شد.

«به دلیل علاقه شدیدم به اتومبیل، من در زمینه دیجیتالی کردن، خودروهای برقی و اتومبیل‌های متصل دیدگاه قدیمی دارم. من نمی توانم فراتر از یک مرد ماشینی باشم و این محدودیت من است. تیم جدید می تواند کاری را انجام دهد که من نمی توانم انجام دهم».

قدرت تویوتا

ولی حالا نکته مد نظر او مشخص شده است. در این هفته، این خودروساز پیش‌بینی سود عملیاتی خود را برای سال مالی منتهی به 31 مارس نزدیک به 9 درصد افزایش داد و به فروش بالاتر خودروهای هیبریدی در تمام بازارهای اصلی خود اشاره کرد.

در مقابل تسلا، رهبر خودروهای برقی با وجود کاهش مکرر قیمت برای افزایش تقاضا، هشدار داد که رشد فروش امسال ممکن است «به‌طور قابل توجهی کمتر» از سال گذشته است. در همین حال، نشانه‌های فزاینده‌ای از سوی خودروسازان و بازارهای سراسر جهان وجود دارد که نشان از کند شدن رشد فروش خودروهای برقی می‌هد.

تویوتا در سال گذشته تقریباً 3.4 میلیون دستگاه خودروی هیبریدی در سراسر جهان فروخت که حدود 800 هزار دستگاه بیشتر از 2.6 میلیون دستگاه سال 2022 بود. تویوتا در مجموع 11.2 میلیون دستگاه خودرو فروخت تا برای چهارمین سال متوالی مقام خود را به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز حفظ کند.

طبق گفته ادموندز، فروش خودروهای برقی در ایالات متحده در سال گذشته 51 درصد رشد کرد، اما فروش هیبریدی حتی رشد بهتری داشت و 63 درصد افزایش یافت.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشت تحقیقاتی اخیر خود نوشتند: «ما فکر می‌کنیم که بازار اکنون در حال تجدید نظر در مورد پتانسیل محصولات هیبریدی است که نقطه قوت تویوتا هستند».

دیانا فورشت‌گوت راث، مدیر مرکز انرژی، آب و هوا و محیط زیست بنیاد هریتیج در صفحه کسب وکار فاکس گفت: «می‌خواهم به تویوتا تبریک بگویم که به دلیل اینکه گفته بود هرگز تمام خودروهایش برقی نخواهد شد و به ساخت خودروهایی که مردم خواهان خرید آن‌ها هستند ادامه خواهد داد مورد حمله قرار گرفت.»

برای رانندگان، هیبریدی‌ها بدون نگرانی از میزان پیمایش، مشکلات شارژ و ارزش فروش مجدد خودروهای برقی، احساس خوشایند مصرف کمتر سوخت فسیلی را به ارمغان می‌آورند – با محیط‌زیست و جیب‌شان سازگارترند. (هیبریدها با جایگزینی از گاز به باتری، کارایی را به حداکثر ‌رسانده‌اند.) همچنین این واقعیت که در ایالات متحده قیمت خودروهای هیبریدی به قیمت خودروهای معمولی نزدیک‌تر است به مقبولیت بیشتر آن‌ها کمک می‌کند.

البته اگر مصرف‌کنندگان سریعتر از آنچه این شرکت انتظار دارد به سمت خودروهای برقی بروند، تویوتا ممکن است در سمت اشتباه تاریخ قرار گیرد. در حالی که تویوتا برخی از مدل‌های برقی را ارائه می‌کند – و مدل‌های بیشتری در دست ساخت دارد – آن‌ها هنوز تنها بخش کوچکی از کل فروش شرکت را تشکیل می‌دهند.

در سال 2022، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، هیبریدی ها را به عنوان یک فاز رد کرد و گفت که «زمان آن رسیده که از آن‌ها جلو بزنیم». آخرین خنده ممکن است متعلق به او و شاید رقبای چینی مانند BYD با حمایت وارن بافت باشد که اخیراً از تسلا در فروش جهانی خودروهای برقی عبور کرده است.

استفانی برینلی، دستیار مدیر S&P Global Mobility، به رویترز گفت: «اگر پذیرش خودروهای برقی توسط مصرف‌کنندگان دوباره تغییر کند و سرعت بیشتری بگیرد، تویوتا شاید آمادگی کامل نداشته باشد».

اما هیچ‌کدام از اینها باعث نشد تویودا در ماه گذشته مواضع خود را که زمانی نامحبوب بود دوچندان کند؛ او تخمین زد که خودروهای برقی با سهم 30 درصدی به اوج خود خواهند رسید و جاده‌ها را با خودروهای هیبریدی، سنتی و هیدروژنی به اشتراک خواهند گذاشت.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2714
  • نویسنده : استیو مولمن
  • ارسال توسط :
  • منبع : https://fortune.com/
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.