• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2
لولا داسیلوا در سودای صنعتی کردن برزیل

محتوای سیاست صنعتی جدید برزیل چیست؟

  • کد خبر : 2632
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
محتوای سیاست صنعتی جدید برزیل چیست؟
کشور برزیل به تازگی از بسته سیاست صنعتی جدید خود رونمایی کرد. به گفته مقامات این کشور، این بسته سیاستی بخشی از یک روند جهانی است. جزئیات این بسته 60  میلیارد دلاری، کمک‌های مالی و وام‌هایی را که دولت قصد دارد تا پایان سال 2026 در فعالیت‌هایی مانند انرژی سبز، تولید دارو و افزایش بهره‌وری کشاورزی به کار گیرد مشخص می‌کند.

در مراسم رونمایی از این بسته سیاست صنعتی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل تاکید کرد که «بازارهای بین‌المللی بسیار رقابتی و به مثابه یک جنگ هستند. ما باید یک بار برای همیشه بر این مشکل که برزیل یک کشور بزرگ و توسعه‌یافته نیست غلبه کنیم».

سیاست‌های جدید برای پیشرفت در شش حوزه طراحی شده‌اند که شامل تضمین امنیت غذایی، کوتاه کردن رفت و آمدهای شهری، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش تولید، افزایش تولید داروهای داخلی و صنایع دفاعی می‌شود.

مقاله مرتبط «احیای سرمایه‌داری دولتی در برزیل» را مطالعه فرمایید.

اهداف و اولویت‌های برزیل جدید صنعتی (Nova Indústria Brasil) بر اساس اهداف آرمانی مرتبط با هر یک از مأموریت‌ها هدایت می شود. در زیر پیشنهادات ارائه شده توسط برنامه اقدام آورده شده است.

تضمین امنیت غذایی و تغذیه برای شهروندان برزیلی مستلزم تقویت زنجیره‌های کشاورزی و صنعتی (ماموریت 1) است که طبق هدف تعیین‌شده باید در دهه آینده مکانیزاسیون کشاورزی خانوادگی به 70 درصد  برسد – در حال حاضر تنها 18 درصد مکانیزه هستند.

همچنین 95 درصد از این ماشین‌‌آلات باید در داخل کشور تولید شوند. از جمله اولویت‌های مربوط به این ماموریت در کنار سایر اولویت‌ها، ساخت تجهیزات برای کشاورزی دقیق (PA)، ماشین‌آلات کشاورزی برای تولیدات بزرگ‌مقیاس؛ و گسترش و بهینه‌سازی ظرفیت مولد کشاورزی خانوادگی برای تولید غذای سالم است.

در شش ماه اول برداشت 2023/2024، 11.8 میلیارد رئال برزیل از طریق برنامه Mais Alimentos تبدیل به قرارداد شده که در بین 141000 عملیات برای خرید تجهیزات توسط کشاورزی خانوادگی توزیع می‌شود.

در زمینه سلامت (ماموریت 2)، هدف افزایش سهم تولید برزیل از 42٪ به 70٪ از تقاضای ملی برای داروها، واکسن‌ها، تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی و غیره است که به تقویت سیستم یکپارچه بهداشت ملی (Sistema Único de Saúde/SUS)، سلامت و بهبود دسترسی مردم برزیل به مراقبت‌های بهداشتی منجر می‌شود.

سیاست جدید همچنین اهدافی را برای بهبود رفاه مردم در شهرها (ماموریت 3)، شامل زیرساخت‌های پایدار، بهداشت، مسکن و تحرک تعریف می‌کند. در میان اهداف کمک به کاهش 20 درصدی زمان رفت و آمد افراد به محل کار است – طبق نظرسنجی ملی سلامت IBGE (Pesquisa Nacional de Saúde/IBGE) در حال حاضر این میزان در کشور به طور متوسط 4.8 ساعت در هفته است.

در همین ماموریت، این سیاست پیشنهاد می‌کند که مشارکت برزیل در زنجیره صنعت حمل‌ونقل عمومی پایدار تا 25 درصد افزایش یابد. در حال حاضر به عنوان مثال مشارکت در زنجیره اتوبوس برقی 59 درصد است.

تمرکز در این ماموریت، علاوه بر سرمایه گذاری در ساخت و سازهای عمرانی دیجیتال و کم کربن عمدتا بر روی برق، زنجیره تولید باتری و صنعت ریلی مترو خواهد بود.

برای مدرن‌تر کردن و تخریب خلاق صنعت، هدف دیگری تعیین شده است: تحول دیجیتالی (ماموریت 4) 90٪ تمام شرکت‌های صنعتی دیجیتال برزیل (در حال حاضر 23.5٪)؛ و سه برابر شدن سهم تولید ملی در بخش‌های جدید فناوری. از این نظر، سرمایه‌گذاری در صنعت 4.0 برای توسعه محصولات دیجیتال و تولید ملی نیمه‌هادی‌ها در اولویت است.

از جمله اهدافی که با تمرکز بر اقتصاد محیط‌زیستی، کربن‌زدایی و انتقال انرژی و امنیت (ماموریت 5) ایجاد شده است، افزایش 50 درصدی سهم سوخت‌های زیستی در ماتریس انرژی حمل و نقل است – در حال حاضر، سوخت‌های سبز سهم 21.4 درصدی از این ماتریس دارند. افزایش استفاده از تنوع زیستی توسط صنعت و کاهش انتشار کربن از صنایع تا 30 درصد (در حال حاضر 107 میلیون تن CO2 در هر تریلیون دلار تولید) نیز پیش‌بینی شده است. در راستای تحول اکولوژیکی در صنعت، تولید انرژی زیستی و تجهیزات برای تولید انرژی تجدیدپذیر در اولویت هستند.

در نهایت در حوزه دفاعی (ماموریت 6) هدف دستیابی به خودمختاری در تولید 50 درصد فناوری‌های حیاتی به منظور تقویت حاکمیت ملی است. اولویت به اقداماتی با هدف توسعه انرژی هسته‌ای، سیستم‌های ارتباطی و سنجش، سیستم‌های پیشران و وسایل نقلیه خودران و کنترل از راه دور داده خواهد شد.

برای تامین مالی صنعتی‌سازی جدید 300 میلیارد رئال برزیل تا سال 2026 توسط BNDES، Finep و Embrapii مدیریت می‌شود و از طریق خطوط خاص در راستای اهداف و اولویت‌های سیاست صنعتی نوین در دسترس خواهد بود.

منابع در چارچوب طرح Mais Produção سازماندهی شده‌اند، مجموعه‌ای از راه‌حل‌های مالی که تامین مالی سیاست صنعتی را به طور مداوم در طول سه سال آینده امکان‌پذیر می‌کنند.

این طرح شامل محورهای زیر است: بهره‌وری بیشتر – گسترش ظرفیت صنعتی با دستیابی به ماشین‌آلات و تجهیزات. Mais Inovação e Digitalização – پروژه‌های تحقیق، توسعه و نوآوری؛ Mais Verde – پروژه‌های پایداری صنعت. و صادرات بیشتر – مشوق‌هایی برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی.

در کنار ماموریت‌های مشخص و تامین مالی، موضوع خرید دولتی و بهبود فضای کسب و کار هم از جمله دیگر بخش‌های این بسته سیاستی است.

راهبرد سیاست صنعتی «ماموریت‌محور» همراه با اقتصاددان ایتالیایی ماریانا مازوکاتو توسعه داده شده است. او معتقد است که مشارکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند به دولت کمک کند تا با هدایت همزمان بخش‌های اقتصادی – به جای هدف قرار دادن شرکت‌ها یا یک بخش خاص، به اهداف اجتماعی خود دست یابند. علاوه بر مشاوره برای برزیل، مازوکاتو به کلمبیا هم کمک کرد تا سیاست صنعتی سبز خود را تدوین کند.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2632
  • نویسنده : برزین جعفرتاش
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت دولتی برزیل
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.