• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1
عدالت اجتماعی و توسعه پایدار در کشورهای مسلمان (قسمت اول)

دین و ظهور سرمایه‌داری در غرب

  • کد خبر : 2535
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
دین و ظهور سرمایه‌داری در غرب
کشورهای پیشرفته به‌طور متوسط دارای فساد کمتر، حقوق مالکیت پایدارتر و امتیازات بهتر در حکمرانی قانون هستند. اما با وجود تناسب ظاهری آماری، سوالات جدی درباره جهت علیت این مشاهدات وجود دارد. آیا آغاز توسعه کشورهای پیشرفته به این دلیل بوده که ابتدا ویژگی‌های حکمرانی خوب را کسب کردند یا پس از دستیابی به درآمد سرانه بالا، این ویژگی‌های حکمرانی را به‌دست آورده‌اند؟

۵۷ کشور سازمان کنفرانس اسلامی طیف بسیار وسیعی از سیاست‌ها، عملکرد اقتصادی و استانداردهای زندگی را به نمایش می‌گذارند. این کشورها از فقیرترین کشورهای جهان (مانند نیجر و افغانستان)، کشورهای نفت‌خیز با استانداردهای زندگی قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی (کویت، قطر یا برونئی) و کشورهای صنعتی و نیمه‌صنعتی با درآمد متوسط مانند مالزی و ترکیه) را شامل می‌شوند. تنوع در اشکال سازمان سیاسی و فرهنگی این کشورها به همین اندازه زیاد است. با این حال، هم در داخل کشورهای اسلامی و هم در جهان خارج، تصور فزاینده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه این کشورها ویژگی‌های مشترکی دارند و چشم‌انداز توسعه اقتصادی و اصلاحات اجتماعی آن‌ها مرتبط با این ویژگی‌هاست.

مباحث فعلی درباره توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی در کشورهای مسلمان تحت تاثیر قرائت خاصی از تاریخ غرب و اقتصاد بازار قرار گرفته که مدعی است شکوفایی غرب مبتنی بر گسترش آزادی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که منجر به رها شدن نیروهای بازار و خلاقیت شد.

نمی‌توان نقش نظام‌های اعتقادی مشترک و ویژگی‌های مشترک سازمان دین در تعیین خطوط توسعه در این کشورها را انکار کرد. این ایده، در فضای معاصر به اصطلاح «برخورد تمدن‌ها»، به اتفاق نظری در غرب منتهی شده است که در آن از کشورهای مسلمان خواسته می‌شود دست به اصلاحات مشخصی بزنند. در حقیقت مصلحان داخلی این کشورها نیز بر اصلاحاتی تاکید دارند که مبتنی بر قرائتی خاص از تاریخ و تجارب توسعه غرب است. این مقاله در پی این است که نشان دهد چرا برخی از پذیرفته‌شده‌ترین اصلاحات حکمرانی که از دل این مباحث خارج شده‌اند، می‌تواند برای توسعه کشورهای مسلمان بسیار نامناسب باشد. مهم‌تر اینکه این کشورها ممکن است فرصت انجام اصلاحاتی که مبتنی بر تاریخ و فرهنگ مشترک خودشان بوده و می‌تواند مسیر رشد و عملکرد آنها درباره مسائل رفاهی و عدالت اجتماعی را متحول کند، از دست بدهند.

مباحث فعلی درباره توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی در کشورهای مسلمان تحت تاثیر قرائت خاصی از تاریخ غرب و اقتصاد بازار قرار گرفته که مدعی است شکوفایی غرب مبتنی بر گسترش آزادی‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که منجر به رها شدن نیروهای بازار و خلاقیت شد. این آزادی‌های اجتماعی و سیاسی به‌طور خاص، حداقل تا حدی بر اساس جدایی تدریجی دین از حکومت و سکولاریزاسیون زندگی اجتماعی و همچنین بر اساس گسترش لیبرال دموکراسی و آزادی‌های فردی بود. این نگاه به تاریخ غرب ریشه‌های بسیار عمیقی دارد. این نگاه قضاوت‌های امروزی درباره محدودیت‌های پیش روی کشورهای مسلمان و اصلاحات اولویت‌دار را که این کشورها باید به آن توجه کنند، هدایت می‌کند. ازآنجاکه برخی از این ویژگی‌ها و به‌ویژه دموکراسی و آزادی‌های فردی خود به خود مطلوب هستند، این دستور کار برای اصلاحات حامیان قدرتمند بسیاری در طبقات سیاسی متشکل در کشورهای مسلمان دارد.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2535
  • نویسنده : مشتاق حسین خان
  • ارسال توسط :
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.