مقاله مرتبط «معرفی 10 شرکت برتر صنعت پوشاک جهان» را مطالعه فرمایید.
در فاصله سالهای 1940 تا 1960، دولت با تخصیص اعتبار برای توسعه شهرکهای صنعتی تخصصی، آموزش و توانمندسازی نیروی کار و جذب سرمایهگذاری خارجی امریکا جهت توسعه مد لباس برای ورود به بازار امریکا، به شکلگیری حلقه طراحی در زنجیره ارزش پوشاک کمک کرد. در این مرحله گذار از حالت OEM به ODM به وقوع پیوست.
مراحل توسعه زنجیره ارزش صنعت پوشاک ایتالیا
سومین مرحله توسعه صنعت پوشاک ایتالیا در طول سالهای 1961 تا 1989 و با شکلگیری حلقههای تحقیق و توسعه، مد، بازاریابی و فروش بود. از مهمترین اقدامات حمایتی دولت در این دوره عبارت از سرمایهگذاری دولت جهت توسعه مد و برند پوشاک ایتالیایی و صادرات آن به جهان، تامین اعتبار جهت حضور در نمایشگاههای جهانی و توسعه ماشینآلات و نوسازی آن بوده است. از سال 1990 به بعد با ارائه حمایتهای دولتی در حوزه تامین اعتبار جهت مد، برندینگ و بازاریابی، حمایت از تشکیل بنگاههای بزرگ سرمایهگذاری برای توسعه R&D در شرکتهای بزرگ و هلدینگها و راهاندازی صندوق حمایت از توسعه صنعت با رویکرد حمایت از صنایع نوآور و صادراتی، حلقه برند نیز به زنجیره ارزش پوشاک ایتالیا افزوده شد و صنعت پوشاک این کشور به OBM تغییر ماهیت داد.
مقاله مرتبط «معرفی بهترین برندهای ایرانی پوشاک غیررسمی» را مطالعه فرمایید.
بیشترین سهم از زنجیره ارزش پوشاک در کشور ایتالیا به بخش مد و طراحی (سهم 27 درصدی) تعلق داشته و پس از آن بخش تحقیق و توسعه (سهم 23 درصدی) و برندینگ، بازاریابی و فروش (سهم 22 درصد) قرار دارند. سهم بخش تولید از ارزش آفرینی (20 درصد)، تامین مواد اولیه (5 درصد) و خدمات پس از فروش (3 درصد) میباشد.
نکته مهم در خصوص مراحل توسعه صنعت پوشاک ایتالیا، حرکت از بخش تولید به سمت بخشهای طراحی و تحقیق و توسعه و در نهایت فروش و بازاریابی است. فرآیندی که معمولا در ساختار کشور ما نادیده گرفته شده و شاهد حرکت زودهنگام به سمت فروش و برندینگ هستیم.
این مطلب بخشی از گزارش «توانمندسازی بنگاههای صنعت پوشاک» منتشر شده در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی است.