• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
0
از مونتاژ تا ظهور برندهای جهانی

مراحل توسعه زنجیره ارزش پوشاک ایتالیا

  • کد خبر : 2235
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
مراحل توسعه زنجیره ارزش پوشاک ایتالیا
ایتالیا به عنوان پایتخت مد جهان شناخته شده است و در سراسر جهان به عنوان نماد سبک و طراحی منحصر به فرد در صنعت پوشاک شناخته می‌شود. شرکت‌های بزرگی مانند Gucci, Armani, Versace, Dolce & Gabbana و Prada تنها برخی از برندهای برتر در صنعت پوشاک ایتالیا هستند. در این مطلب مرور کوتاهی بر مسیر توسعه صنعت پوشاک ایتالیا خواهیم داشت.

ایتالیا سرآمد صنعت مد و پوشاک جهان، با ساختار صنعتی قوی و تکنولوژی‌های نوین است. زنجیره ارزش این کشور در ابتدا و قبل از سال 1940 بصورت OEM بود. در این دوره دولت با انجام سرمایه‌­گذاری و تامین اعتبار برای تامین مواد اولیه با کیفیت به ارتقای کیفی محصولات تولیدی پرداخت. از دیگر اقدامات حمایتی دولت در این دوره ارائه مشوق­هایی برای جذب سرمایه خارجی و توسعه کسب و کارهای خرد بود.

مقاله مرتبط «معرفی 10 شرکت برتر صنعت پوشاک جهان» را مطالعه فرمایید.

در فاصله سال­های 1940 تا 1960، دولت با تخصیص اعتبار برای توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی، آموزش و توانمندسازی نیروی کار و جذب سرمایه‏‌گذاری خارجی امریکا جهت توسعه مد لباس برای ورود به بازار امریکا، به شکل­‌گیری حلقه طراحی در زنجیره ارزش پوشاک کمک کرد. در این مرحله گذار از حالت OEM به ODM به وقوع پیوست.

مراحل توسعه صنعت پوشاک ایتالیا

مراحل توسعه زنجیره ارزش صنعت پوشاک ایتالیا

سومین مرحله توسعه صنعت پوشاک ایتالیا در طول سال­های 1961 تا 1989 و با شکل­گیری حلقه­های تحقیق و توسعه، مد، بازاریابی و فروش بود. از مهم­ترین اقدامات حمایتی دولت در این دوره عبارت از سرمایه‏گذاری دولت جهت توسعه مد و برند پوشاک ایتالیایی و صادرات آن به جهان، تامین اعتبار جهت حضور در نمایشگاه‏های جهانی و توسعه ماشین‏آلات و نوسازی آن بوده است. از سال 1990 به بعد با ارائه حمایت­های دولتی در حوزه تامین اعتبار جهت مد، برندینگ و بازاریابی، حمایت از تشکیل بنگاه‏های بزرگ سرمایه‏گذاری برای توسعه R&D در شرکت‏های بزرگ و هلدینگ‏ها و راه‏اندازی صندوق حمایت از توسعه صنعت با رویکرد حمایت از صنایع نوآور و صادراتی، حلقه برند نیز به زنجیره ارزش پوشاک ایتالیا افزوده شد و صنعت پوشاک این کشور به OBM تغییر ماهیت داد.

مقاله مرتبط «معرفی بهترین برندهای ایرانی پوشاک غیررسمی» را مطالعه فرمایید.

بیشترین سهم از زنجیره ارزش پوشاک در کشور ایتالیا به بخش مد و طراحی (سهم 27 درصدی) تعلق داشته و پس از آن بخش تحقیق و توسعه (سهم 23 درصدی) و برندینگ، بازاریابی و فروش (سهم 22 درصد) قرار دارند. سهم بخش تولید از ارزش آفرینی (20 درصد)، تامین مواد اولیه (5 درصد) و خدمات پس از فروش (3 درصد) می‏‌باشد.

نکته مهم در خصوص مراحل توسعه صنعت پوشاک ایتالیا، حرکت از بخش تولید به سمت بخش‌های طراحی و تحقیق و توسعه و در نهایت فروش و بازاریابی است. فرآیندی که معمولا در ساختار کشور ما نادیده گرفته شده و شاهد حرکت زودهنگام به سمت فروش و برندینگ هستیم.

این مطلب بخشی از گزارش «توانمندسازی بنگاه‏های صنعت پوشاک» منتشر شده در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی است.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2235
  • ارسال توسط :
  • منبع : موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.