هرچند به خاطر افزایش تعداد کسب و کارهای اینترنتی پوشاک و افزایش غیرمنتظره همهگیری کووید-19 برخی از شرکتهای کوچک تحت تأثیر قرار گرفتند، اما صنعت پوشاک در طول این سالها رشد ثابتی داشته است. در حال حاضر 10 تولیدکننده بزرگ پوشاک بر اساس ارزش بازارشان در لیست زیر معرفی شدهاند.
-
شرکت گپ The Gap, Inc. (NYSE: GPS)
ارزش بازار: 3.1 میلیارد دلار
شرکت گَپ به عنوان یک شرکت پوشاک پیشرو در جهان شناخته میشود. این شرکت دارای چندین برند اصلی مانند Gap Global، Banana Republic، Old Navy، Intermix و Athleta است. فروش ناخالص 15.6 میلیارد دلاری دارد و به رتبه دهم ما در بزرگترین شرکتهای پوشاک در جهان می رسد. Gap Inc یک خردهفروش و تولیدکننده پوشاک آمریکایی است که در سال 1969 توسط دونالد فیشر و دوریس فیشر تأسیس شد.
ارزش بازار: 8.6 میلیارد دلار
VF Corp یک شرکت تولید کننده کفش، محصولات مد و سایر پوشاک مردانه و زنانه است. فروش جهانی آن در 12 ماه گذشته به 11.7 میلیارد دلار رسیده است. علاوه بر این، این شرکت دارای برخی از برندهای معروف مانند The North Face، Kipling، Vans، Eastpack و غیره است. در واقع تقریباً 55 درصد از بازار کولهپشتی در ایالات متحده را با مارکهای Eastpack، Jansport، North Face و Timberland در اختیار دارد. این شرکت در سال 1899 تاسیس شد.
ارزش بازار: 23 میلیارد دلار
Hennes & Mauritz، معروف به H&M که نزدیک به 22 میلیارد دلار فروش دارد، رتبه هشتم را در اختیار دارد. این شرکت در زمینه پوشاک ورزشی، لباس زیر، اکسسوری و سایر پوشاک زنانه، مردانه و حتی کودکان تخصص دارد. این شرکت در سال 1947 توسط ارلینگ پرسون در سوئد تأسیس شد. این شرکت پیشرو اکنون بیش از 5000 فروشگاه در سراسر جهان دارد و خرید آنلاین را در بیش از 33 کشور آسان کرده است. علاوه بر این، با شخصیتهای مختلفی مانند کارل لاگرفیلد، استلا مک کارتنی، ویکتور و رولف، مدونا و غیره نیز همکاری داشته است. این استراتژی به طور شگفتانگیزی به برند اجازه افزایش فروش خوبی میدهد.
ارزش بازار: 33.5 میلیارد دلار
آدیداس یکی از رقبای محبوب نایک است که در حوزه تولید لباسهای ورزشی فعالیت میکند. این شرکت در سال گذشته 22.5 میلیارد دلار فروش داشت. این شرکت چندملیتی که در آلمان تاسیس شده بزرگترین تولیدکننده پوشاک ورزشی در اروپا است. علاوه بر این، گروه آدیداس همچنین مالک برند محبوب پوشاک ورزشی Rebook است.
در سالهای اولیه، آدی داسلر، بنیانگذار آدیداس، به همراه برادرش به این تجارت پیوست و نام شرکت را «کارخانه کفش برادران داسلر» گذاشت. با این حال، این مشارکت به نتیجه نرسید و آنها تصمیم به جدایی گرفتند. آدی تصمیم گرفت نام کسب و کار خود را به «آدیداس» تغییر دهد در حالی که برادرش تصمیم به رقابت گرفت و نام آن را «رودا» گذاشت که اکنون به عنوان «پوما» شناخته میشود.
ارزش بازار: 75.9 میلیارد دلار
مالک برندهای لوکس Gucci، Bottega Veneta و Yves Saint Lauren، Kering یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پوشاک در جهان با 75.9 میلیارد دلار سرمایه بازار است. در سال 1999، 42 درصد از سهام گروه گوچی را به قیمت 3 میلیارد دلار خریداری کرد و همچنین 100 درصد از سهام ایو سن لورن را نیز خریداری کرد. در همین حال، در سال های 2000 و 2001، این شرکت توانست Boucheron، Bottega Vinetta و Balenciaga را به دست آورد. علاوه بر این، در سال 2004، سرانجام 99.4 درصد از گوچی را به دست آورد. درآمد فعلی این شرکت بیش از 20 میلیارد دلار است.
ارزش بازار: 76 میلیارد دلار
این شرکت بزرگترین شرکت پوشاک ژاپن است. این شرکت در سال 1963 تاسیس شد و دارای برندهای بزرگی مانند UNIQLO، Theory، Hemut Lang، GU و غیره است. همچنین مالک برند آمریکایی “Theory” است. در سال 2012، این شرکت موفق شد 80 درصد از شرکت جین J Brand را به دست آورد. این برند پوشاک متفاوتی برای مردان، زنان و کودکان ارائه میدهد. فروش آن در سال گذشته به 17.8 میلیارد دلار رسید.
ارزش بازار: 110 میلیارد دلار
ایندیتکس با بیش از 7200 فروشگاه در جهان با ارزش بازار 110 میلیارد دلار، بزرگترین گروه مد در جهان شناخته میشود. این شرکت چندملیتی اسپانیایی مالک برندهای معروفی مانند Zara، Bershka، Pull&Bear، Massimo Dutti، Stradivarius، Oysho و Lefties است.
این شرکت در سال 1975 توسط آمانسیو اورتگا تاسیس شد و به عنوان یک برند زارا شروع به کار کرد. در سال 2010، زمانی که تجارت الکترونیک شروع به تکامل کرد، زارا وبسایتهایی را در بریتانیا، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال راه اندازی کرد. خیلی زود وبسایتها این برند در ایرلند، اتریش، بلژیک، هلند و لوکزامبورگ نیز ایجاد شدند. در سال 2011، بازار تجارت الکترونیک آن در ایالات متحده با اضافه شدن سایر مارکهای خود مانند Pull&Bear، Bershka، Oysho و غیره باز شد. این برند با گذشت سالها، همچنان به رشد خود ادامه میدهد و بازار آنلاین خود را در نقاط مختلف جهان گسترش میدهد.
ارزش بازار: 170.5 میلیارد دلار
کریستین دیور که معمولاً با نام دیور شناخته می شود و یک شرکت مستقل از LVHM است، رتبه سوم را در لیست بزرگترین شرکت های پوشاک در جهان دارد.
با داشتن 170.5 میلیارد دلار ارزش بازار، به جرات میتوان گفت که این برند واقعاً در صنعت مد و پوشاک موفق شده است. این برند در حوزه طراحی پوشاک مختلف، محصولات زیبایی، عطر، ساعت، کیف و موارد دیگر فعال است. در واقع، گروههای عمدهای دارد که شامل Christian Dior Couture، ساعتها و جواهرات، مد و کالاهای چرمی، شرابها و مشروبات الکلی، و عطر و لوازم آرایشی است.
ارزش بازار: 195 میلیارد دلار
نایک به عنوان یک برند متوسط لوکس، با فروش 50.6 میلیارد دلاری در بین پنج شرکت برتر حوزه پوشاک قرار دارد. این شرکت توسط ویلیام جی باورمن و فیلیپ نایت در سال 1964 تاسیس شد. این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده پوشاک ورزشی در جهان شناخته میشود. علاوه بر این، برای کفشهای بسکتبال و سایر کفشهای خود نیز محبوب است. بیشتر اقلام کفش ورزشی آن برای برخی از ورزشکاران محبوب عمدتا بسکتبالیستها مانند مایکل جردن، کوبی برایانت، لبرون جیمز و غیره طراحی شده است و این امر مشتریان بیشتری را برای شرکت به ارمغان آورده است. در سال 2020 برند نایک به عنوان با ارزشترین برند در حوزه ورزشی شناخته شد.
ارزش بازار: 488 میلیارد دلار
LVMH با ادعای اینکه رهبر جهان در ارائه محصولات با کیفیت است، در صدر لیست ما قرار دارد. این شرکت چندملیتی در کالاهای لوکس و برندهایی مانند لویی ویتون با ارزش بازار 488 میلیارد دلار تخصص دارد. در همین حال، برندهای معروفی مانند Givenchy، Fendi، Marc Jacobs، Tiffany & Co.، Bulgari و غیره در واقع بخشی از این شرکت هستند. در سال 2011، این شرکت اعلام کرد که 50.4 درصد از برند Bulgari را به دست آورده است. در همان سال، 640 میلیون دلار در LCapitalAsia سرمایهگذاری کرد. علاوه بر این، در سال 2014 LVHM یک سرمایهگذاری مشترک با مارکو د وینچنزو، یک برند مد ایتالیایی داشت و 45 درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفت. در سال 2017 کریستین دیور را خریداری کرد و در سال 2018 درصد فروش آن به 29 درصد رسید. پس از آن سال، این شرکت مالکیت 55 درصدی خود را در Château d’Esclans اعلام کرد. علاوه بر آن، در ژانویه 2021، LVMH سرانجام Tiffany and Co را با قیمتی نزدیک به 16 میلیارد دلار خریداری کرد. این شرکت حدود 90 میلیارد دلار درآمد دارد.