• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1
استدلال اولین وزیر خزانه‌داری آمریکا علیه تجارت آزاد

نظریه صنایع نوزاد

  • کد خبر : 2469
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۷
نظریه صنایع نوزاد
نظریهٔ صنایع نوزاد ادعا می‌کند که تحت نظام تجارت آزاد کشورهای فقیرتر در تولید محصولاتی تخصص خواهند یافت که شاید درآمدشان را در کوتاه‌مدت حداکثر کند - این گزاره کاملاً با نظریهٔ مزیت نسبی مطابقت دارد - ولی همچنین خاطرنشان می‌کند که این الگوی تخصصی شدن مانع رشد و توسعه بلندمدت کشورهای فقیرتر می‌شود.

ازاین‌رو حامیان نظریهٔ صنایع نوزاد به‌شدت نسبت به روابط تجاری بین کشورهای ثروتمند و فقیر بدبین هستند. تجربه ناامیدکننده مکزیک از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نَفتا) یک مثال خوب از چنین شرایطی است. تجربه مکزیک برای سایر کشورهای حوزه آمریکا که پیوستن به طرح رئیس‌جمهور آمریکا برای گسترش نفتا به سمت جنوب (تجارت آزاد حوزه آمریکا[1]) را در نظر گرفته‌اند باید به‌عنوان زنگ خطری باشد. تجربه مکزیک به کشورهای در حال‌ توسعه یادآور می‌شود که در تجارتشان با کشورهای صنعتی بایستی بسیار احتیاط کنند. اگر چنین تجارتی قرار است که انجام شود، کشورهای در حال‌ توسعه باید با تعرفه‌های گزینشی و دیگر حمایت‌های تجاری به‌دقت آن را مدیریت کنند.

مقاله مرتبط «جایزه حمایت‌گرایی به کدام کشور می‌رسد؟» را مطالعه فرمایید.

نظریهٔ صنایع نوزاد استدلال می‌کند که کشورهای در حال‌ توسعه باید الگویی از تولید (و تخصصی شدن) را دنبال کنند که باعث توسعهٔ اقتصادی بلندمدت شود. رویکرد استدلال صنایع نوزاد تا حدی بلندمدت و متمایز است. این رویکرد برای اولین بار در اصلاحات تجاری 1721 بریتانیا توسط اولین نخست‌وزیر این کشور رابرت والپول[2] به‌طور موفقیت‌آمیزی به کار گرفته شد. با این حال توسعه نظام‌مند این استدلال در سال 1791 توسط اولین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، الکساندر همیلتون[3] صورت گرفت.

بسیاری از اقتصاددانان و سیاستمداران (در میانشان آبراهام لینکلن) به‌شدت با دکترین بریتانیا مبنی بر سودمندی تجارت آزاد برای همه کشورها مخالفت کرده و استدلال می‌کردند که صنایع جدید در کشورهای کمتر توسعه‌‌یافته (برای مثال ایالات متحده آمریکا در آن زمان) در برابر رقبای قوی‌تر در کشورهای پیشرفته‌تر، (مانند بریتانیا) برای رشد و توسعه نیاز به تعرفه و سایر سیاست‌های حمایتی دارند. یکی از نمایندگان کنگره آمریکا در دههٔ 1820 اظهارنظر مشهوری دارد مبنی بر این که نظریهٔ تجارت انگلیس، “همانند اغلب محصولات تولیدی این کشور به قصد صادرات است و نه مصرف در خانه”.

فردریک لیست[4]، اقتصاددان آلمانی، پس از یک دوره تبعید در ایالات متحده در دههٔ 1820 که موجب آشنایی او با استدلال همیلتون شد، در دههٔ 1840 کامل‌ترین و محکم‌ترین استدلال صنایع نوزاد را ارائه کرد. کارهای لیست الهام‌بخش استفاده از سیاست صنعتی و تجاری در بسیاری از کشورها از آلمان و ژاپن در اواخر قرن نوزدهم گرفته تا تعداد بی‌شماری از کشورهای در حال‌ توسعه در دوران پس از جنگ جهانی دوم شد.

[1] Free Trade Area of the Americas (FTAA)

[2] Robert Walpole

[3] Alexander Hamilton

[4] Friedrich List

این مطلب ترجمه بخشی از کتاب بازپس‌گیری توسعه نوشته ها جون چانگ است.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2469
  • نویسنده : ها-جون چانگ
  • ارسال توسط :
  • منبع : صدای تولید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.