• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2
حضور 130 برند ایرانی در نمایشگاه لوازم خانگی مشهد!

معضل تعدد برند و رقابت بیش از اندازه

  • کد خبر : 2085
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴
معضل تعدد برند و رقابت بیش از اندازه
به گفته شهردار مشهد در بیست‌وچهارمین نمایشگاه لوازم خانگی این شهر ۱۳۰ برند لوازم خانگی و صورتی و تصویری ایرانی حضور دارند که ۵۵ برند آن خراسانی هستند!

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندر شریف در حاشیه مراسم افتتاح بیست‌وچهارمین نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی، صوتی و تصویری مشهد در 26 دی ماه برگزار شد اظهار کرد: در گذشته در چنین نمایشگاه‌هایی شاهد حضور پررنگ برندهای خارجی بودیم، ولی حالا هر طرف را که نگاه می‌کنیم تولیدکننده و کالاهای با کیفیت و رقابت‌پذیر ایرانی را می‌بینیم.

وی افزود: امیدواریم مردم از نمایشگاه استقبال کنند، همچنین فروشندگانی که تمایل دارند با تولیدکنندگان ارتباط بگیرند به نمایشگاه مراجعه کنند تا از مجموعه تولیدات داخلی بازدید داشته باشند و آنچه نیاز دارند را انتخاب کنند.

حضور 130 برند ایرانی در یک نمایشگاه استانی لوازم خانگی مایه تعجب است. تعدد برندها یکی از مشکلات ساختاری صنایع کشور است که کارشناسان صنعتی بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند. ظهور بیش از اندازه برندهای ایرانی در بخش‌های مختلف صنعتی باعث اتلاف منابع، مقیاس محدود تولید و همچنین رقابت مخرب و بیش از اندازه می‌شود. اتفاقی که به طور واضح در صنعت لوازم خانگی کشور افتاده است و بسیاری از صنایع دیگر رخ داده و دولت هم ظاهرا برنامه‌ای برای اصلاح این ساختار معیوب ندارد.

در زمانی که کشور کره دارای دو برند لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی است و در سایر کشورهای صنعتی هم تعداد برندها محدود است، در ایران ده‌ها و بعضا صدها برند لوازم خانگی وجود دارد که مانع از توسعه این صنعت می‌شود. برندهای کوچک و ضعیف نه تنها با عرضه کالای بی‌کیفیت و عدم تامین خدمات پس از فروش، مردم را نسبت به جنس تولید داخل بدبین می‌کنند، بلکه با شکستن قیمت و دریافت ارز و خرید نهاده تولید مازاد، در کار برندهای بزرگ و خوش‌نام هم اختلال ایجاد می‌کنند.

وجود یک برنامه جدی تملیک و ادغام در صنعت لوازم خانگی و بسیاری از دیگر صنایع کارخانه‌ای کشور، برای ایجاد یک یا دو برند ملی بزرگ با حداقل مقیاس تولید رقابت‌پذیر در سطح جهانی ضروری است.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.