به گزارش ایرنا، در سال ۱۴۰۰ بود که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس تصویب شد. این قانون دارای امتیازاتی برای خانوادهها است تا آنها را تشویق به فرزندآوری کند. یکی از این امتیازات، امکان ثبت نام خودرو بدون قرعهکشی برای مادران است. مطابق اعلام وزارت صمت، قرار است ۵۰ درصد خودروهایی که قرار است در در طرح جوانی جمعیت ثبت نام خودرو عرضه شوند، سهمیه قانون جوانی جمعیت مجلس باشد.
این اولویت عجیب در حالی مورد توجه وزارت صمت قرار گرفته که صنعت خودروسازی کشور با بحران شدید بدهی انباشته و عقب ماندن از فناوریهای نوین مواجه است.
«عبدالله توکلی لاهیجانی» در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: از یک طرف با وجود خودروهای فرسوده بسیار، امکان استفاده از پتانسیل این بازار برای رشد صنعت خودرو وجود دارد و از طرف دیگر، توزیع خودرو در این بازار به نحوی است که نیمی از خانوادهها، امکان خرید خودرو ندارند!
وی با بیان اینکه شرایط فعلی و عصر کنونی، دو تفاوت عمده با گذشته دارد، ادامه داد: در توسعه صنعتی کشور، توجه به پنجره فرصت جمعیت، بسیار مهم است، در مورد قانون جوانی جمعیت و نحوه اجرای آن در وزارت صمت، یادآور شد: پس از ابلاغ این قانون، در همه دوران برگزاری قرعهکشی، خودروسازان ۵۰ درصد ظرفیت خود را به طرح جوانی جمعیت اختصاص میدادند و خانوادههایی که شرایط و معیارهای لازم این طرح داشتند، در صف معمول قرار نمیگرفتند.
وی در مورد اینکه طبق گزارشها، ظرفیت کمتر و زمان انتظار بیشتری برای مادران جهت دریافت نوبت وجود داشت، اینگونه توضیح داد: در سال گذشته توانستیم از رکورد در تولید خودرو عبور کنیم و میزان عرضهها، بسیار بالاتر بود. پس از تحریمها در سال ۱۳۹۷ و به مدت ۴ سال، تولید خودرو در ایران به نصف کاهش پیدا کرده بود و از این میزان هم نیمی از خودروها در انبار و پارکینگ خودروسازان قرار داشت.
همچنین میتوانید «آخرین قیمت خودروهای داخلی و خارجی» را مشاهده کنید.
توکلی لاهیجانی با بیان آنکه در آن بازه زمانی عرضه خودروها به شکل قطرهچکانی صورت میگرفت، تاکید کرد: در آن زمان وقتی ۱۰ هزار خودرو توسط یک خودروساز عرضه میشد، با توجه به درخواست یک میلیونی، اختصاص ۵ هزار خودرو به طرح جوانی کمتر به چشم میآمد که این یک سمت ماجرا بود.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ توانستیم تعداد یک میلیون و ۳۰۰ خودرو تولید کرده و پس از ۴ سال به بالای تولید یک میلیون خودرو در سال دست یابیم، در آن زمان نیاز به اقدام دیگری برای کنترل قیمت خودرو وجود داشت و آن هم شفافسازی در عرضه خودرو بود؛ فرصتی که از طریق سامانه یکپارچه به دست آمد که از طریق آن، شفافسازی عرضه خودرو در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت و امکان نظارت به فرآیند عرضه خودروسازان ایجاد شد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تصریح کرد: تاکنون ۸۲۰ هزار خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص پیدا کرده است.
وی در خصوص این ابهام که برخی از خودروسازان کمتر از ۵۰ درصد از تولید و عرضه خود را به طرح جوانی جمعیت اختصاص میدادند، افزود: وقتی در مورد یک محصول صف وجود دارد و مزیت و فرصتی برای جامعه ایجاد میشود، اغلب جامعه که مشمول قانون جوانی میشدند، خودروی پژو پارس که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار دارد، را ثبتنام میکردند. به طور مثال از ۳ میلیون متقاضی ثبتنام در هر دورههای مختلف برای خودروسازی ایرانخودرو، ۲ میلیون نفر همین خودرو را ثبتنام کردند تا سود بیشتری ببرد. پس از ۵۰ درصد کل ظرفیت تولید، یعنی ۳۰۰ هزار خودرو پژو پارس در سال، ۱۵۰ نفر از متقاضیان میتوانستند این خودرو را دریافت کنند. در نهایت شرکتهای خصوصی که تفاوت قیمت کمتری بین قیمت محصولاتشان در کارخانه و بازار وجود داشت، طرح جوانی آنها عملاً خالی و بدون پاسخ باقی میماند.