• امروز : دوشنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 21 April - 2025
10
صنایع دوچرخه‌سازی و موتورسیکلت‌سازی؛ عمق تولید پایین، تنوع بالا

برداشت آزاد از چهارمین نمایشگاه دوچرخه و موتورسیکلت

  • کد خبر : 2107
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
برداشت آزاد از چهارمین نمایشگاه دوچرخه و موتورسیکلت
چهارمین نمایشگاه موتورسیکلت و دوچرخه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد. در نگاه اول تنوع بالای محصولات موتوری و قطعه‌سازان و تولیدکنندگان دوچرخه جلب توجه می‌کرد. هرچند با کمی دقت و پرس و جو می‌شد استنباط کرد که عمده محصولات مونتاژی هستند.

محمدرضا دادگستر: بازدید از نمایشگاه نکاتی را به ذهن متبادر کرد:

۱. دایره مخاطبان صنعت موتورسیکلت در سالهای اخیر متنوع‌تر شده؛ تاحدی به خاطر عواملی نظیر افزایش قیمت خودرو و شلوغی شهرهای بزرگ در کنار فرصت‌های شغلی ناشی از راه‌اندازی پلتفرم‌های بزرگ. این می‌تواند یک فرصت باشد.

۲. کلاس‌های تولیدی موتورسیکلت در ایران هم متنوع‌تر شده. البته کماکان موتورسیکلت‌های طرح هوندا CDI محبوبیت بالایی دارند. اما کلاس‌ اسکوتر و موتورسیکلت‌های برقی هم مورد اقبال واقع شده‌اند.

۳. صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از شماری بنگاه‌های بزرگ به همراه انبوه بنگاه‌های کوچک است. به جز دو تا سه مورد از شرکت‌های مطرح، بنگاه‌های بزرگ موتورسیکلت‌ساز در نمایشگاه حضور داشتند. بازار هم حکایت از آن دارد که خریداران ترجیح می‌دهند از این شرکت‌ها خرید کنند که تاحدی ناشی از تجربیات ناموفق شرکت‌های کوچک در زمینه بقا در بازار است.

مقاله مرتبط «معضل تعدد برند و رقابت بیش از اندازه» را مطالعه فرمایید.

۴. چین بیش از پیش بازار موتورسیکلت ایران را در اختیار گرفته. به جز یکی از شرکت‌های مطرح که محصولات گوناگونی از تولیدکنندگان اروپایی و ژاپنی را به صورت وارداتی عرضه می‌کند، دیگر موتورسیکلت‌سازان مونتاژکننده موتورسیکلت‌های گمنام چینی هستند. این در حالیست که ذائقه مصرف‌کنندگان در سالهای اخیر نشان از اقبال به تولیدات بازارهای اندونزی، هند و تایلند دارد که اثری از آنها در نمایشگاه نبود. همچنین واقعیت آن است که صنعت موتورسیکلت در زمینه بومی‌سازی تولیدات دچار مشکلات جدی است و حتی شرکت‌های مطرح صرفا قطعات ابتدایی را داخلی‌سازی کرده‌اند.

۵. بازار موتورسیکلت به مراتب بیش از پیش از روش فروش اعتباری استفاده می‌کند که مورد اقبال خریداران نیز قرار می‌گیرد. اکنون زمان مناسبی است که نقاط قوت و ضعف این سبک فروش در صنعت موتورسیکلت مورد ارزیابی قرار گیرد.

۶. به جز تولیدکنندگان موتورسیکلت، شرکت‌های قطعه‌ساز، تولیدکنندگان دوچرخه و گروه‌های تفریحی موتورسواری هم در نمایشگاه حضور داشتند که رنگ‌وبوی دیگری به آن داده بود. با این حال قلب تپنده نمایشگاه شرکت‌های موتورساز بودند که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گرفتند.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2107

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.