در حالی که در بهترین حالت بازار ایران ظرفیت داشتن یک الی دو تولیدکننده اتوبوس را دارد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از امضا تفاهمنامه با 13 تولیدکننده اتوبوس خبر داد! عدم توجه به اقتصاد مقیاس یکی از امراض اقتصاد ایران است. تعدد تولیدکنندگان باعث تولید غیرقابتی، افزایش قیمت، کاهش کیفیت و فقدان امکان سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه میشود. در ادامه متن خبر را بخوانید.
به گزارش ایرنا، «شهریار افندیزاده» در گفت و گو با برنامه «روی خط اقتصاد» افزود: مقرر شده پنجهزار دستگاه اتوبوس با حداکثر پنج سال کارکرد وارد چرخه نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل جادهای کشور شوند. در این راستا وزارت راه و شهرسازی جلساتی با دستگاههای مسئول در این باره برگزار کرد.
وی خاطر نشان کرد: در سالهای گذشته تعداد اتوبوسهای بینشهری کاهش یافت، یا به دلیل افزایش سن، در مسافتهای کوتاه استفاده میشود، بنابراین امیدواریم با تسهیلات فراهم شده زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور ایجاد شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی عنوانکرد: از همه سرمایه گذاران داخلی و شرکتهای حمل و نقلی درخواست میکنیم در این زمینه سرمایهگذاری لازم را انجام دهند تا بتوانیم این امر مهم را محقق کنیم.
همچنین میتوانید «آخرین قیمت خودروهای داخلی و خارجی» را مشاهده کنید.
او ادامه داد: سازمان حمل نقل جادهای با ۱۳ کارخانه داخلی بهمنظور تامین اتوبوس و مینیبوس در سه سال آینده تفاهم نامه منعقد کرده است. همچنین واردات در کنار تولیدات داخلی مد نظر است تا بتوانیم کمبود وسایل حمل و نقل بین جادهای را جبران کنیم.
افندیزاده تصریحکرد: همه شرکتهای حمل و نقلی دارای کارت بازرگانی میتوانند اقدام به واردات اتوبوس و مینیبوس کنند. همچنین تجار نیز میتوانند اقدام به واردات کنند اما محور اصلی باید شرکتها باشند و هیچ انحصاری در قانون برای آن دیده نشده است.
وی درباره تغییر کریدور ترانزیتی جاده ابریشم از ایران، گفت: مسیرهایی که به عنوان کریدور ترانزیتی هستند، همه کشورها تلاش میکنند سهمی از جابهجایی کالا در آنها داشته باشند.