طبق گزارش «وضعیت صنعت مد و پوشاک 2023» موسسه مکنزی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهانی از 3% سال قبل به 2.9٪ در سال 2024 کاهش خواهد یافت.
مکینزی در آخرین نظرسنجی خود دریافت که قصد خرید پوشاک در سه ماهه سوم سال 2023 در چین مثبت 7 درصد، اما در ایالات متحده منفی 25 و در اروپا منفی 29 است.
در همین حال، سرمایهگذاری در کنار تقاضای داخلی و توسعه زیرساختها در آسیا این منطقه را به بازاری امیدوارکننده برای صنعت مد و پوشاک تبدیل کرده است.
اگرچه قرار است تورم نسبت به سطوح سالهای 2023 و 2022 کمتر شود، ولی انتظار میرود نرخهای بهره برای مدت طولانیتری بالا بماند.
اما آنچه در سال 2024 متفاوت است، چالشهای منطقهای در اقتصادهای بزرگ است. اروپا زیر سایه جنگ در اوکراین به مبارزه ادامه میدهد در حالی که انتظار میرود رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده از 2.1٪ به 1.5٪ کاهش یابد. در چین، بحران مداوم در بازار املاک و بیکاری جوانان هر دو بر اقتصاد فشار وارد میکنند.
با این حال، حتی با وجود تقاضای کم و رشد کند تولید ناخالص داخلی، چین شاهد افزایش 1 درصدی حجم واردات در نیمه اول سال 2023 بوده است.
مقاله مرتبط «غولهای صنعت پوشاک دنیا چه شرکتهایی هستند؟ معرفی 10 شرکت برتر صنعت پوشاک جهان» را مطالعه فرمایید.
تحقیقات مککنزی نشان میدهد: «ظاهرا برنامههای هزینههای مصرفکننده در چین نسبت به ایالات متحده و اروپا بسیار مثبتتر است، با ۷ درصد قصد خرید پوشاک و جواهرات، و ۸ درصد برای کفش. در همین حال، 69 درصد از مصرفکنندگان در حال برنامهریزی برای خرید هستند».
در هند، رشد تولید ناخالص داخلی در سال مالی 2023 به 6.9 درصد رسید که با فعالیتهای سرمایهگذاری قوی، تقاضای داخلی ثابت و فشار سیاستگذار برای سرمایهگذاری در زیرساختها تقویت شد. اعتماد مصرفکننده در سپتامبر 2023 به بالاترین حد خود در چهار سال اخیر رسید و مدیران مستقر در هند نسبت به همتایان غربی خوشبینتر هستند، به طوری که 85 درصد از پاسخدهندگان به نظرسنجی جهانی مک کینزی گفتند که شرایط در شش ماه منتهی به آگوست بهبود یافته است.
«تأثیر چشمانداز ضد و نقیض سال ۲۰۲۴ توسط کسبوکارهای پوشاک و مد در سراسر زنجیره ارزش احساس خواهد شد. برندها و خردهفروشان احتمالاً باید با موج دیگری از تقاضای پایین مصرفکنندگان در برخی از بازارهای کلیدی مواجه شوند، در حالی که عرضهکنندگان احتمالا اثرات این کاهش تقاضا را بیشتر احساس کنند چرا که اثر آن در طول زنجیره تامین توزیع شده و منجر به استفاده ناکافی از ظرفیت تولید میشود. رشد درآمد در چنین شرایطی احتمالاً بهجای حجم، ناشی از افزایش قیمت خواهد بود و کسبوکارها باید با دقت برای افزایش قیمتها برنامهریزی کنند تا از طرد مصرفکنندگان کمدرآمد جلوگیری کنند».
در بخش عرضه، گزارش اشاره میکند که احتمالا با شروع جنگ قیمتی در بخش تولید رقابت افزایش مییابد، زیرا تقاضای ضعیف مصرفکننده بر سفارشها فشار میآورد و منجر به ظرفیت مازاد در برخی زنجیرههای تامین میشود.
در این گزارش آمده است: «تامینکنندگان بهتر است برای ایجاد روابط عمیقتر و مشارکت با برندها برای کاهش رقابت قیمتی و در عین حال اطمینان از حفظ کنترل دقیق هزینهها در سال آینده تلاش کنند».
منبع خبر مجله Just Style