• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2
به بهانه مخالفت بانک مرکزی با افزایش سقف اعتباری خودروسازان

جبران خسارت سرکوب قیمت‌ها بر عهده کیست؟

  • کد خبر : 2407
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
جبران خسارت سرکوب قیمت‌ها بر عهده کیست؟
محمدرضا فرزین (رئیس کل بانک مرکزی) با درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش 15 هزار میلیارد تومانی اعتبار دو خودروساز اصلی کشور مخالفت کرد. این مخالفت در حالی صورت می‌گیرد که به علت قیمت‌گذاری دستوری، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به ارقام باورنکردنی رسیده است.

مهندس علی‌آبادی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی آورده بود:

«به علت عدم تغییر قیمت محصولات دو شرکت صنایع خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو به منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر تامین نقدیندگی با مشکل مواجه شده‌اند؛ فلذا با عنایت به موافقت معاون اول رئیس جمهور برای افزایش تولید در ماه‌های پایانی سال به منظور تنظیم بازار خواهشمند است دستور دهید سقف اعتبارات شرکت ایران خودرو به میزان ١٠ هزار میلیارد تومان و سقف اعتبارات شرکت سایپا به میزان ۵٠٠٠ میلیارد تومان به فوریت افزایش پیدا کند»

مقاله مرتبط «مقصر زیان انباشته هنگفت خودروسازان کیست؟» را مطالعه فرمایید.

مخالفت بانک مرکزی با افزایش سقف اعتبارات خودروسازان باید درس مهمی به علی‌آبادی و مجموعه وزارت صنعت و صنعت خودروسازی کشور بدهد. اینکه سرکوب قیمتی خودروسازان نه تنها باعث رضایت جامعه و کنترل قیمت خودرو در بازار نشده است، بلکه سایر نهادهای دولتی هم اهمیتی به ضرر و زیان صنعت خودروسازی کشور نمی‌دهند. از اینرو بهتر بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و دو خودروساز اصلی کشور از ابتدا سرکوب قیمتی را قبول نمی‌کردند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «آیا قیمت کارخانه‌ای خودروی داخلی گران است؟» قیمت خودروهای داخلی را با ارزان‌ترین خودروهای موجود در دنیا مقایسه کرده و نتیجه گرفته‌اند که قیمت کارخانه خودروهای داخلی به صورت غیرمنطقی پایین است و زیان خودروسازان با این قیمت‌ها کاملا طبیعی است.

با آزادسازی قیمت کارخانه دو خودروساز اصلی کشور دیگر نیازی به درخواست افزایش سقف اعتبارات نبود و صنعت خودروسازی می‌توانست از پس هزینه‌های خود بر بیاید. ولی اصرار وزیر صنعت و دولت بر سرکوب غیرمنطقی قیمت خودروهای داخلی (بین 5 تا 10 هزار دلار) باعث ایجاد زیان انباشته هنگفت و اختلال در تامین مالی تولید شده است که در نهایت هزینه آن را جامعه بایستی بپردازد.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2407

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.