• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2
با پول پژو پارس در خارج چه چیزی می‌توان خرید؟

افسانه گرانی خودروهای داخلی

  • کد خبر : 2451
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰:۳۷
افسانه گرانی خودروهای داخلی
قیمت کارخانه خودروی کوییک دنده‌ای حدود 250 میلیون تومان و پژو پارس سال حدود 300 میلیون تومان است. قیمت دلاری این خودروها با دلار 55 هزار تومان چیزی در حدود 4500 تا 5500 دلار می‌شود. سری به سایت‌های خارجی زدیم تا ببینیم با این پول چه وسیله نقلیه‌ای می‌توان خرید.

سایت معتبر cars ارزان‌ترین خودروهای 2023 موجود در بازار ایالات متحده آمریکا را لیست کرده است.

 Mitsubishi Mirage ES: $17,790
Kia Rio LX: $17,875
Nissan Versa S: $18,745
Kia Forte LX: $20,815
Hyundai Venue SE: $20,985
Kia Soul LX: $21,215
Chevrolet Trax LS: $21,495
Nissan Sentra S: $21,725
Nissan Kicks S: $21,925
Hyundai Elantra SE: $22,065

همانطور که مشاهده می‌کنید ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار ایالات متحده یعنی میسوبیشی میراژ 17790 دلار قیمت دارد. به عبارت دیگر ارزان‌قیمت‌ترین خودروی بازار آمریکا بیش از سه برابر خودروی پارس سال به فروش می‌رسد.

هرچند امکان خرید خودرو با پنج هزار دلار وجود ندارد، ولی با این مبلغ می‌شود اسکوتر یاماها YAMAHA X-MAX 125 با حداکثر سرعت 105 مایل در ساعت را چیزی در حدود 5 هزار پوند انگلیس (6300 دلار) خرید. اگر کمی بیشتر پول بدهید امکان خرید وسپا جی‌تی با 5150 پوند هم وجود دارد.

در رابطه با وسایل نقلیه چهارچرخ، با 5600 دلار امکان خرید ماشین گلف شش نفره وجود دارد. البته اگر بالای 20 عدد سفارش دهید قیمت تا 5 هزار دلار هم کاهش پیدا می‌کند. همچنین با مبلغ شش هزار دلار امکان خرید ماشین گلف دردار هم وجود دارد که شباهت بیشتری به خودرو دارد.

هدف از این مقایسه‌ها اثبات این موضوع بود که قیمت کارخانه خودروهای ایرانی نه تنها گران نیست بلکه به طور غیرمنطقی پایین نگاه داشته شده است. به عبارت دقیق‌تر گرانی خودرو که مردم احساس می‌کنند بیش از اینکه ناشی از قیمت خودروی داخلی باشد، نتیجه کاهش قدرت خرید است. ولی متاسفانه سیاستگذار بجای افزایش قدرت خرید مردم، با سرکوب قیمت خودرو سعی در ارزان نگاه داشتن آن شده است. سیاست مخربی که منجر به افزایش زیان انباشته دو خودروساز اصلی کشور و افت کیفیت محصولات تولیدی شده است.

مقاله مرتبط «آیا قیمت کارخانه‌ای خودروی داخلی گران است؟» را مطالعه فرمایید.

البته این مقایسه صرفا درباره قیمت کارخانه خودروهای داخلی است و قیمت بازار خودروها به قیمت منطقی خودرو به مراتب نزدیک‌تر است. جالب اینکه سرکوب قیمت خودرو در کارخانه حتی نتوانسته مانع افزایش قیمت در بازار شود. یعنی هم خودروساز و هم مردم از این سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت متضرر شده‌اند. امیدواریم این رویه اشتباه هر چه زودتر اصلاح شود و به جای سرکوب قیمت خودروهای داخلی، تمرکز دولت در صنعت خودروسازی به سمت افزایش کیفیت و تنوع محصولات تولیدی جلب شود.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2451

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.