• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
3
قیمت باتری خودروهای برقی چقدر است؟

ارزان‌ترین باتری هم‌قیمت کوییک!

  • کد خبر : 2367
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۷
ارزان‌ترین باتری هم‌قیمت کوییک!
بررسی «صدای تولید» نشان می‌دهد که بهای تمام شده ارزان‌ترین باطری خودروی برقی با حداقل ظرفیت 50 کیلووات ساعت در حدود قیمت کارخانه خودروی کوییک و پژو پارس است. با این وجود معلوم نیست اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای چرخش فرمان صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید خودروهای برقی چه توجیهی دارد.

وزیر محترم صمت، مهندس علی‌آبادی تاکید زیادی بر حرکت صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید خودروهای برقی دارند. علیرغم جذابیت ظاهری خودروهای برقی، تردیدهای زیادی در خصوص این خودروها به ویژه برای کشورهای با قدرت خرید پایین وجود دارد. به طوری که تنها باتری یک خودروی برقی با ظرفیت 50 کیلووات حدود پنج هزار دلار تمام می‌شود. این مبلغ چیزی در حدود قیمت کارخانه خودرویی کوییک (۲۵۶,۷۲۷,۰۰۰) یا پژو پارس (۲۹۴,۱۳۳,۰۰۰) است.

البته توجه داشته‌باشید که این قیمت کم‌ظرفیت‌ترین باتری موجود بود. بهای تمام‌شده باتری خودرو تسلا اس 2023 با ظرفیت 100 کیلووات بر ساعت به بیش از 12 هزار دلار و باتری خودرو فرود موستانگ 2023 با ظرفیت 70 کیلووات بر ساعت به بیش از 6800 دلار می‌رسد.

نوع خودرو نوع باتری ظرفیت باتری هزینه باتری قیمت خودروی برقی
2025 Cadillac Escalade IQ Nickel Cobalt Manganese Aluminum (NCMA) 200 kWh $22,540 $130,000
2023 Tesla Model S Nickel Cobalt Aluminum (NCA) 100 kWh $12,030 $88,490
2025 RAM 1500 REV Nickel Cobalt Manganese (NCM) 229 kWh $25,853 $81,000
2022 Rivian Delivery Van Lithium Iron phosphate (LFP) 135 kWh $13,298 $52,690
2023 Ford Mustang Lithium Iron Phosphate (LFP) 70 kWh $6,895 $43,179
2023 VW ID.4 Nickel Cobalt Manganese (NCM622) 62 kWh $8,730 $37,250

قیمت باتری خودروی برقی EV با توجه به هزینه مواد اولیه، هزینه‌های تولید، پیچیدگی‌های بسته‌بندی و ثبات زنجیره تامین تعیین می‌شود. یکی از عوامل اصلی قیمت تمام شده ترکیب شیمیایی است. گرافیت ماده استانداردی است که برای آنُدها در اکثر باتری‌های لیتیوم-یون استفاده می‌شود.

با این حال، این ترکیب معدنی کاتد است که معمولاً تغییر می‌کند. این ترکیب شامل لیتیوم و سایر مواد معدنی مانند نیکل، منگنز، کبالت یا آهن می‌شود. این ترکیب در تعیین ظرفیت، قدرت، ایمنی، طول عمر، هزینه و عملکرد کلی باتری بسیار مهم است.

مقاله مرتبط «تولید خودروی برقی دو تا سه برابر گران‌تر از خودروی بنزینی تمام می‌شود» را مطالعه فرمایید.

سلول‌های باتری لیتیوم نیکل کبالت اکسید آلومینیوم (NCA) دارای قیمت متوسط 120.3 دلار در هر کیلووات ساعت هستند، در حالی که لیتیوم نیکل کبالت اکسید منگنز (NCM) قیمت کمی پایین‌تر و 112.7 دلار در هر کیلووات ساعت دارد. هر دو حاوی مقادیر قابل توجهی نیکل هستند که چگالی انرژی باتری را افزایش داده و برد طولانی‌تری را ممکن می‌سازد.

باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) کم‌هزینه‌تر هستند که ساخت آن‌ها نسبت به انواع کبالت و نیکل ارزان‌تر است. سلول‌های باتری LFP میانگین قیمت 98.5 دلار در هر کیلووات ساعت دارند. ولی این نوع باتری انرژی کمتری ارائه می‌دهد و برای خودروهای الکتریکی با برد کوتاه مناسب‌تر هستند.

کدام باتری بر بازار خودروهای برقی تسلط دارد؟

در سال 2021، باتری‌های NCM با 58 درصد از سهم بازار، بازار باتری‌ها را در اختیار داشتند و LFP و NCA هر کدام 21 درصد را در اختیار داشتند.

پیش‌بینی می‌شود در سال 2026، سهم بازار LFP تقریباً دو برابر شود و به 38 درصد برسد. همچنین NCM حدود 45 درصد بازار را مال خود کند و سهم NCA به 7 درصد کاهش یابد.

منبع

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2367

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.