• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
7
برررسی شاخص مقدار تولید فصلی رشته فعالیت‌های منتخب اقتصادی

ادامه رشد آرام بخش صنعت در بهار و تابستان

  • کد خبر : 1549
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
ادامه رشد آرام بخش صنعت در بهار و تابستان
بررسی شاخص مقدار تولید فصلی رشته فعالیت‌های منتخب اقتصادی شامل کشاورزی، معدن (بجز استخراج نفت و گاز طبيعي) و صنعت نشان از احیای بخش صنعت پس از یک دوره رکود در پی خروج ترامپ از برجام می‌دهد.

به گزارش «صدای تولید» آمار فصلی تولید منتشر شده توسط مرکز آمار نشان از ادامه رشد آرام بخش صنعت در بهار و تابستان می‌دهد. پس از منفی شدن رشد اقتصادی پس از خروج ترامپ از برجام در سال 97، از تابستان سال 99 رشد آرام اقتصاد آغاز شد. نکته جالب سهم بخش‌های مختلف از رشد اقتصادی است. شاخص تولید فصلی رشته فعالیت‌های منتخب اقتصادی نشان می‌دهد رشد بخش صنعت از سایر بخش‌ها (کشاورزی و معدن) عملکرد بسیار بهتری داشت. به طوری که در بهار و تابستان 1402، بخش صنعت به ترتیب رشد 3/6 و 2/6 درصدی را تجربه کرد. در حالی که در همین دوره بخش کشاورزی با رشد منفی 3/6 و 3/0 درصدی و بخش معدن (بجز استخراج نفت و گاز طبیعی) با رشد 1/2 و 1/7 عملکرد ضعیف‌تری داشتند.

این الگو در چند سال اخیر تکرار شده است. برای مثال در حالی که متوسط رشد تولید بخش کشاورزی در سال 1401 منفی 4/5 و بخش معدن مثبت 0/7 بود، بخش صنعت در همین سال رشد قابل توجه 7/7 درصدی را تجربه کرد. هرچند قضاوت در خصوص چرایی عمکلرد بهتر بخش صنعت نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی آسان نیست ولی به نظر می‌رسد جهش نرخ ارز (گران شدن کالاهای خارجی) و محدودیت واردات در رشد صنعت اثرگذار بودند.

مقاله مرتبط «پنجره فرصت محدود صنعت لوازم خانگی ایران؛ از افزایش تولید تا افزایش کیفیت» را بخوانید.

شاخص مقدار توليد از مهم‌ترين نماگرهاي كوتاه‌مدت اقتصادي است كه تغييرات مقدار توليد را در رشته فعالیت‌های مورد نظر نسبـت بـه يك زمان معـين كه سال پايه ناميده مي‌شود، نشان مي‌دهد. در فعالیت كشاورزي ارزش و مقدار توليد محصولات زراعي، باغي، دام سنتي، گاوداري‌ها و مرغداری‌های صنعتی كه بيش از 95 درصد ارزش افزوده اين فعاليت را تشكيل مي‌دهند، بر مبنای طرح “آمارگيري از قيمت و مقدار توليد محصولات كشاورزي” با پوشش بيش از 2267 آبادي كشور در سطح استان‌هاي مختلف، به صورت فصلي جمع آوري مي شود.

همچنين در فعالیت صنعت، اطلاعات مقادير توليد كالاهاي صنعتي بر مبنای” طرح آمارگيري از مقدار توليد بخش صنعت” براي حدود 3095 كارگاه صنعتي بالاي ده نفر كاركن و در فعالیت سایر معادن، اطلاعات مقادير توليد كالاهاي معدني بر مبنای “طرح آمارگيري از مقدار توليد بخش معدن” براي 708 معدن در حال ‌بهره‌برداري‌، در مقاطع فصلي جمع‌آوري و بر اساس آن شاخص مقدار توليد در چارچوب روش زنجيره‌اي توصيه شده در راهنماي تهيه حساب‌هاي فصلي صندوق بين‌المللي پول در سطح کدهای دو رقمی ISIC محاسبه شده است.

در نهایت شاخص‌های مذکور در سطح شاخص كلي فعالیت‌هاي كشاورزي،‌ صنعت و معدن تجميع شده‌اند. لازم به ذكر است كه پس از انجام محاسبات شاخص مقدار، به منظور انجام بررسي‌هاي بيشتر از مقدار توليد محصولات كشاورزي از وزارت جهاد كشاورزي و اطلاعات مقادير توليد محصولات منتخب صنعتي و معدني، دريافتي از وزارت صنعت، معدن وتجارت و مقادير توليد برخي كارگاه‌هاي مهم موجود در سايت كدال نيز استفاده شده است.

دانلود فایل اکسل شاخص‌های مقدار توليد فصلی بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی برای فصول سال‌های ١٣٩٠ تا تابستان ١٤٠٢ مرکز آمار ایران

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=1549
  • نویسنده : برزین جعفرتاش
  • ارسال توسط :
  • منبع : صدای تولید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.