جالب است که بدانید به طور رسمی چیزی به نام هتل 6 و 7 ستاره وجود ندارد و درجهبندی هتلها از یک تا پنج ستاره است! صرفا چند هتل عجیب و فوقالعاده لوکس مانند برج العرب امارات متحده، به طور افتخاری و غیررسمی به خودشان لقب هفتستاره دادهاند.
زاکانی علاوه بر هتل 5 تا 7 ستاره، خبر از ساخت شهربازی توسط چینیها هم داده است. حبیب کاشانی، خزانهدار شورای شهر، حجم این قراردادهای عجیب را بین 12 تا 13 میلیارد دلار اعلام کرده است. از طرف دیگر معلوم نیست که ساخت هتل و شهربازی تا چه اندازه از وظایف شهرداری باشد، موضوعی که دیگر عضو شورا، سید جعفر تشکری هاشمی به درستی به آن اشاره کرد: «شهردار تهران در گزارش خود از هتل سازی و شهربازی سازی صحبت کرد اما نکته حائز اهمیت این است که این گونه موارد وظیفه شهرداری تهران نیست».
از جمله دیگر سفارشهای عجیب به چینیها، سفارش ساخت یک ورزشگاه بزرگ در تهران است که مشخص شده این ورزشگاه 120 هزارنفره خواهد بود. همچنین توسعه فرودگاه امام (3 میلیارد دلار) و ایجاد قطارسریعالسیر (20 میلیارد دلار) مشهد تهران اصفهان از محل تهاتر نفت دیگر پروژههای سوال برانگیز دولت رئیسی است.
در مقام مقایسه میتوان به دستاوردهای سفر چین دولت لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل نگاهی انداخت. لولا اعلام کرد که بزرگترین خواسته برزیل از دولت چین، کمک این کشور به ارتقای صنایع تولیدی این کشور است. از همین رو عمده توافقات صورت گرفته حول محور انتقال فناوری و کمک به توسعه و متنوعسازی سبد صادراتی اقتصاد برزیل بوده است.
در گزارش صدای تولید از سفر هیات برزیلی به چین میخوانیم:
«یکی از تفاهم نامههایی که هفته گذشته امضا شد متعهد به تسهیل پروژههایی است که شامل انتقال فناوری میشود. به طور جداگانه، توافقاتی اعلام شد که شامل یک نیروگاه هیدروژن سبز، پروژههای بادی دریایی، و آخرین مرحله از یک برنامه ماهوارهای تولید مشترک، و همچنین تعهدی برای تسهیل استارتآپهای برزیلی برای تجاریسازی محصولاتشان در چین و طرحی برای ایجاد یک شرکت لجستیک محصولات کشاورزی دو ملیتی است.»
برای کشوری که بیش از یک دهه تحریم بوده و تمام زیرساختهای اساسی و اقتصادی کشور مستهلک شده (مانند زیرساختهای انرژی، حمل و نقل باری، ماشینآلات صنعتی و …) و با محدودیت شدید ارزی مواجه است به صورتی که گاهی با کمبود دارو و شیرخشک مواجه میشود، تهاتر نفت با پروژههای عجیبی مثل ورزشگاه 120 هزار نفری، شهربازی، هتل 7 ستاره، توسعه فرودگاه و قطارسریعالسیر مسافری نشان از درک نادرست سیاستمداران از اولویتهای کشور دارد.
مقاله مرتبط «مهمترین درخواست لولا داسیلوا در سفر به پکن؛ کمک چین به احیای صنعت برزیل» را مطالعه فرمایید.
جالب اینکه به طور همزمان رئیس جمهور برزیل، بجای سفارش پروژههای بزرگ و کمفایده، از چینیها خواستار انتقال فناوری و کمک به توسعه صنعتی کشورش شده است.
سوال مهمتر اینه که آیا اصلا چین تمایلی به کمک در توسعه صنعتی ایران داره و اگر خیر چکار میتونیم انجام بدیم که به این کار ترغیب بشن؟
سلام و سپاس بابت نظرتان
تنها راه فهمیدن تمایل چینیها برای کمک به توسعه صنعتی کشور، مطالبه این موضوع توسط مسئولین کشور است که متاسفانه فعلا به دنبال خریدهای غیرضروری هستند. شاید در ابتدا باید مطالبه توسعه صنعتی را در بین مسئولین خودمان بوجود بیاوریم.
در تکمیل بحث عرض میکنم که بین پروژههای مذکور فقط بحث راهآهن پرسرعت ظاهراً از جنس فنآوری پیشرفته است.
فنآوری راهآهن پرسرعت جزء نیازهای بلندمدت کشور است اما وصول و حصول آن از مسیر خرید پروژههای راهآهن پرسرعت نیست بلکه باید بومی کردن این فنآوری دنبال شود.
شرح :
نکاتی راهبردی در خصوص فن آوری راه آهن پرسرعت و راه آهن تهران مشهد
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-267994