سبد صادراتی اندونزی
اندونزی در سال 2021 محصولاتی به ارزش 264 میلیارد دلار صادر کرد. صادرات این کشور طی پنج سال گذشته به طور متوسط سالانه 9.3 درصد رشد داشته است که از رشد اقتصادی این کشور پیشی گرفته است و نشاندهنده رشد فزاینده صادرات میباشد. صادرات غیرنفتی طی پنج سال گذشته سالانه 9.9 درصد رشد داشته است که از میانگین رشد جهانی بیشتر است. سه مقصد اصلی صادرات این کشور به ترتیب چین (23.57%)، ایالات متحده آمریکا (11.09%)و ژاپن (7.48%) است.
بزرگترین صادرات کالاهای اندونزی مربوط به محصولات با پیچیدگی کم شامل محصولات کشاورزی و مواد معدنی است. سوخت های معدنی، روغنها و مومها و چربیها، روغن ها یا محصولات حیوانی یا گیاهی از جمله محصولات صادراتی اصلی این کشور هستند. البته صادرات این کشور به محصولات معدنی و کشاورزی محدود نمیشود. این کشور همچنین در حوزه نساجی و پوشاک، لوازم الکترونیکی، قطعهسازی و ماشینآلات و موتورسیکلت صادرکننده است. واردات این کشور در سال 2021 بالغ بر 225 میلیارد دلار بود که باعث شد اندونزی با مازاد تجاری کالا و خدمات مواجه شود.
ملاحظات توافقنامه تجاری
از آنجایی که اندوزی یک کشور قدرتمند و رو به رشد اقتصادی است بایستی مراقب بود که امتیازات تجاری به این کشور به ضرر تولیدکنندگان ایرانی تمام نشود. اتفاقی که در توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه افتاد و کالاهای ترک توانستند بازارهای ایران را فتح کنند بدون اینکه تولیدکنندگان ایرانی توفیق چندانی در بازار ترکیه بدست آورند. واقعیت این است که بجز حوزه صنایع استخراجی، همچنان صنایع ایرانی قابلیت رقابت و صادرات محدودی دارند و از اینرو در دادن هرگونه امتیاز تجاری به کشورهای با قابلیت صادراتی قابل توجه بایستی به این نکته توجه کرد. چرا که در صورت عدم آمادگی تولیدکنندگان داخلی این امکان وجود دارد که نه تنها توفیقی در فتح بازارهای صادراتی بوجود نیاید، بلکه بازار داخلی هم به تصرف کالاهای خارجی در بیاید. از اینرو لازم است که توافقنامه ترجیحی با نظارت و دقت وزارت صنعت و با مشورت اتاق بازرگانی و اصناف تولیدی تدوین شود. به ویژه در حوزه نساجی و پوشاک، قطعهسازی، موتورسیکلت و الکترونیک امکان از دست دادن بازار داخل وجود دارد.