صنعت پوشاک ترکیه با سهم 3.4 درصدی در کل دنیا هفتمین تامین کننده پوشاک دنیا و سومین تامین کننده پوشاک اروپا است. با تامین 4 درصدی از پوشاک تریکوی دنیا، ترکیه رتبه پنجم در بین کشورهای صادرکننده تریکو را دارا است.
در مورد پوشاک تاری-پودی با داشتن 2.8 درصدی در جایگاه نهم بین سایر کشورهای صادرکننده قرار گرفته است. توسعه صنعت پوشاک ترکیه از مسیر توسعه صنعت نساجی و بواسطه برخورداری این کشور از مزیت نسبی در مواد اولیه طبیعی نظیر پنبه (جایگاه هشتم دنیا در تولید پنبه و جایگاه چهارم دنیا در مصرف پنبه) بوده است.
مراحل توسعه زنجیره ارزش صنعت پوشاک ترکیه
در طول سالهای 1960 تا 1979 دولت به موازات توسعه صنعت نساجی اقدام به تقویت و توسعه صنایع پشتیبان نظیر تولید ماشینآلات و تجهیزات مورد نیاز صنعت پوشاک کرد. از اینرو، زنجیره ارزش پوشاک این کشور از حالت OEM شکل گرفت. در فاصله سالهای 89-1980 با توسعه برند ملی در سطح بینالملل در سایه حمایتهای دولتی و شکلگیری حلقه طراحی و برندینگ، تولید پوشاک به حالت ODM توسعه یافت.
مقاله مرتبط «غولهای صنعت پوشاک دنیا چه شرکتهایی هستند؟ معرفی 10 شرکت برتر صنعت پوشاک جهان» را مطالعه کنید.
دولت ترکیه با انعقاد قراردادهای تجاری و تعرفه ترجیحی با سایر کشورها در دوره 2004-1990 اقدام به گسترش بازار برای محصولات پوشاک تولیدی خود نمود و در این مرحله، حلقه بازاریابی و فروش صنعت پوشاک پا گرفت. از سال 2005 به بعد نیز با تغییر پورتفوی تولید از محصولات با تکنولوژی پایین به سمت محصولات با تکنولوژی بالاتر، حلقههای تحقیق و توسعه و مد در این صنعت شکل گرفت و ساختار صنعت پوشاک به OBM تغییر کرد.
این مطلب بخشی از «سند سیاستی توسعه صنعت نساجی و پوشاک تا افق 1404 با رویکرد تحلیل زنجیره ارزش» تهیه شده توسط موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی است.
این اینجا میتوانید فایل کامل سند سیاستی توسعه صنعت نساجی و پوشاک را دانلود کنید.