• امروز : دوشنبه - ۱۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
13
از شرایط واردات تا ویژگی خودروهای وارداتی

متن کامل آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو + نکات مهم

  • کد خبر : 2049
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۹:۱۷
متن کامل آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو + نکات مهم
در تازه‌ترین تحولات مربوط به واردات خودرو، هیات وزیران آیین‌نامه واردات خودرو را تصویب و ابلاغ کرد. ‌در این آیین‌نامه شرایط واردات و همچنین ویژگی‌های خودروی وارداتی مشخص شده است. مهمترین نکات این آیین‌نامه و همچنین متن کامل آن در این گزارش آورده شده است.

نکات مهم آیین‌نامه جدید واردات خودرو

  • واردات خودروی نو با کرکرد کمتر از 99 کیلیومتر و یک سال مجاز است.
  • سقف ارزش خودروی واردات بنزینی 20 هزار دلار و برقی 40 هزار دلار است.
  • تامین ارز با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی صورت می‌گیرد.
  • ورود و ترخیص خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
  • واردکنندگان موظف به ارائه خدمات پس از فروش هستند.
  • 30 درصد سود واردات باید صرف انتقال فناوری شود!

دانلود فایل آیین‌نامه واردات خودرو

متن کامل آیین‌نامه واردات خودرو 

هیئت وزیران در جلسه 1402/10/10 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (4) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 و اصلاحات بعدی آن، آیین‌نامه واردات خودروهای نو را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱ – در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

  1. وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.
  2. خودرو: انواع خودرو موضوع ماده (8) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1400 با اصلاحات بعدی آن.
  3. بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ماده ۲- به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل کارگروهی متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت رئیس کارگروه و امور اقتصادی و دارایی و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور بنا به ضرورت و بر اساس نیاز سنجی بازار خودروی کشور، به صورت سالانه سقف واردات خودرو را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌نماید. ابلاغ تصمیمات کارگروه که متضمن موافقت بانک مرکزی باشد، با تأیید وزرای عضو آن با رعایت ماده (۱۹) آئین نامه داخلی هیئت دولت انجام می‌شود. تبصره سالانه درصدی از میزان ارز به تشخیص کارگروه به مناطق آزاد تجاری – صنعتی تخصیص می‌یابد.

ماده ۳- منابع ارزی مورد نیاز این آئین نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی با تأیید سازمان سرمایه گذاری خارجی و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی تأمین خواهد شد.

ماده ۴- ورود و ترخیص خودرو‌های موضوع این آئین نامه بدون ثبت سفارش و بدون تخصیص ارز قاچاق محسوب و ممنوع می‌باشد. ثبت سفارش صادره پس از ورود خودرو به کشور، جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است

تبصره- صدور ثبت سفارش خودرو‌های موضوع این آئین نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش و سایر ضوابط فنی مربوط از وزارت و رعایت ماده (۱۰) اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ است.

مقاله مرتبط «توليد خودرو برقی در ايران، الزامات و چالش‌ها؛ تولید خودروی برقی دو تا سه برابر گران‌تر از خودروی بنزینی تمام می‌شود» را مطالعه فرمایید.

ماده ۵- ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر است:

۱- خودرو با کارکرد کمتر از (۹۹) کیلومتر بر اساس نام تجاری و نوع (مدل)، با نوع (مدل) سال خودرو کمتر از یک سال بر اساس ویژگی (کاراکتر) مرتبط در شماره شناسایی خودرو (وی آی ان) در زمان ورود به کشور تعیین می‌گردد.

۲- اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس یکی از شرایط زیر:

الف – مشخصات خودرو در فهرست خودرو‌های دارای صحه‌گذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.

ب- خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو دبلیو وی تیای مندرج به روی پلاک پ خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با‌ای مارک اروپایی (سیاسی) شناسایی باشد.

ت- خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جی سی سی) از مؤسسه استاندارد کشور‌های حاشیه خلیج فارس (جی اس (أ) باشد.

ث- خودرو دارای تأییدیه کشور چین (سی سی سی) باشد.

ج- خودرو دارای تأییدیه اوراسیا (ای‌ای سی) باشد.

چ- سایر استاندارد‌های کشور مبدأ با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران تبصره- موارد فوق به عنوان استاندارد‌های کشور مبدأ محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودرو‌های موضوع این آئین نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل‌های مرتبط سازمان ملی استاندارد، ایران جایگزین استاندارد‌های مرتبط می‌گردند.

۳- رعایت استاندارد‌های آلایندگی که در جدول ماده (۴) آئین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک تعیین شده است.

۴- واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد با شرکت خارجی اصلی با واسط دارای تفویض نامه از شرکت اصلی ممهور به مهر اتاق بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تأیید وزارت سازمان توسعه تجارت ایران رسیده باشد و رعایت مفاد آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵ ت ۵۱۶۸۱ ه مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۸ راجع به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تأیید وزارت رسیده باشد، است.

مقاله مرتبط «افزایش 81% تولید خودروهای مونتاژی؛ عقب‌گرد دولت سیزدهم به مونتاژ و واردات» را مطالعه فرمایید.

۵- مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت می‌باشد.

تبصره- سرمایه گذاری در یکی از موارد زیر می‌تواند از مصادیق انتقال فناوری محسوب شود که باید میزان سرمایه گذاری انجام شده معادل سی درصد (۳۰) سود حاصله باشد و اسناد مثبته آن به تأیید معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برسد. همچنین اولویت سرمایه گذاری در حوزه‌های مرتبط با برقی سازی اتصال پذیری خودرو‌های خودران و حمل و نقل اشتراکی خواهد بود.

اخذ برنامه داخلی‌سازی و همگرا شدن سیر واردات با تولید داخل طراحی

ساخت و تولید انبوه موتورهای کم‌مصرف احتراق داخلی و فناوری مرتبط طراحی

ساخت و تولید انبوه جعبه‌دنده خودکار (اتوماتیک) طراحی

ساخت و تولید انبوه باتری‌های لیتیوم – یون قابل استفاده در خودروهای برقی

طراحی ساخت و تولید انبوه الکتروموتور و درایو خودروهای برقی و سایر اجزاء و قطعات مربوط به قوای محرکه برقی

طراحی، ساخت و تولید انبوه واحدهای پایش (کنترل) خودرو مانند (ای سی یو)، (بی سی ام) و غیره

طراحی، ساخت و تولید انبوه خودروهای برقی و ترکیبی (هیبریدی)

احداث مراکز آزمایش (تست) و اخذ صلاحیت‌های مربوط (تصادف، دینامیکی، موتور احتراق داخلی، الکتروموتور، باتری و غیره)

طراخی، ساخت و تولید انبوه انواع قطعات سکویی (پلتفرمی) خودروهای تجاری که به صورت مشترک در کشور مصرف می‌شود (طرح (پروژه)های هم‌افزایی) مانند اکسل خودرو و تریلی و با انواع موتور دیزلی سبک و سنگین مصرفی در خودروهای تجاری سنگین و سبک

طراحی و توسعه سکو (پلتفرمی) و خانواده محصول مبتنی بر آن با نشان بومی علی‌الخصوص محصولات اقتصادی – هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه طراحی و توسعه محصول و یا فرآیندهای ساخت در صنعت خودرو که پیش از این در کشور وجود نداشت (به عنوان مثال، قالب‌های تزریق بزرگ و ماشین‌های همینگ)

توسعه حمل و نقل ارزان و اشتراکی بر پایه قابلیت‌های اتصال‌پذیری

توسعه فناوری‌های نوین به منظور ارتقای ایمنی برای کاهش تلفات جاده‌ای (نظیر توسعه ابلیت اتصال‌پذیری خودروها و با ارتقای فناوری‌های کمکی ایمنی)

ایجاد زنجیره خدمات پس از فروش و بروزرسانی نرم‌افزارهای عیب‌یابی خودرو علی‌الخصوص در حوزه خودروهای تجاری

ایجاد زیرساخت (ذخیره شارژ) برای خودروهای برقی – ساخت یا راه‌اندازی مراکز تولید تجهیزات پس‌پالایش

۶- صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای وارد کنندگان بر اساس سامانه یکپارچه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری موضوع ماده (۴) آئین نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب نامه شماره ۴۶۴۴۳ ت ۵۱۵۵۹ ه مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ و اصلاحات بعدی آن انجام می‌شود.

۷- ثبت سفارش و واردات خودرو‌های سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سیسی ممنوع است.

ماده ۶- ارزش خودرو‌های وارداتی به شرح زیر است:

۱- واردات خودرو سواری با قیمت زیر بیست هزار (۲۰،۰۰۰) یورو (فوب) مجاز است. اولویت واردات با خودرو‌های اقتصادی کمتر از ده هزار (۱۰٫۰۰۰) یورو) است.

۲- واردات خودرو‌های سواری برقی تا زیر چهل هزار (۴۰٫۰۰۰) یورو مجاز است.

۳- واردات خودرو‌های سواری به مناطق آزاد تجاری – صنعتی مشروط به واردات خودرو‌های ترکیبی و برقی تا زیر چهل هزار (۴۰٫۰۰۰) یورو در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و این آئین نامه مجاز است.

تبصره- به ازای اخذ مجوز پلاک ملی و واردات خودروی کار کرده مناطق مذکور برای هر دستگاه خودرو که در چهارچوب بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور وارد سرزمین اصلی می‌شود واردات یک دستگاه خودرو سواری احتراقی به منطقه آزاد تجاری صنعتی در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و مواد مربوط در این آئین نامه مجاز است.

ماده ۷- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس تبصره (۶) اصلاحی ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ است.

ماده ۸- سود بازرگانی واردات خودرو با همکاری وزارت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور به گونه‌ای تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد که ضمن تسهیل واردات خودرو‌های اقتصادی و زیر بیست هزار (۲۰،۰۰۰) یورو، سود بازرگانی خودرو‌های با محدوده قیمتی بالاتر از بیست هزار (۲۰٫۰۰۰) یورو بیشتر از تعرفه تعیین شده در کتاب مقررات صادرات و واردات در نظر گرفته شود و همچنین از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای وارد کنندگان جلوگیری نماید.

ماده ۹- رسیدگی به شکایات مرتبط با نحوه عرضه و قیمت خودرو، مطابق قوانین و مقررات مربوط صورت می‌گیرد.

ماده ۱۰- به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان داخلی و حقوق سرمایه گذاران داخلی طرف قرارداد با شرکای خارجی واردات محصولات شرکت‌هایی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بازار را ترک نموده‌اند و موجب زیان شرکت‌ها و مصرف کنندگان با ایجاد تعهدات و یا سایر موارد شده‌اند به کشور ممنوع می‌باشد. تبصره- وزارت با همکاری وزارت امور خارجه، مسئولیت تعیین شرکت‌های مذکور را برعهده خواهد داشت.

ماده ۱۱- تصویب نامه شماره ۹۵۲۴۰ ت ۵۹۸۶۰ ه مورخ ۱۴۰۱/۶/۳ و اصلاحات بعدی آن و سایر مصوبات مغایر با آئین نامه نامه نسخ می‌شود مصوبات خاص از قبیل مصوبات مربوط به واردات خودرو توسط دستگاه‌های اجرایی واردات خودرو توسط جانبازان و سایر موارد استثنایی به قوت خود باقی است.

نظر شما در مورد واردات خودرو چیست؟ آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ نظر خود را با مخاطبان «صدای تولید» در میان بگذارید.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2049

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.