در این مطلب به چهار سیاست مشخص که دولت چهاردهم میتواند برای ارتقای صنعت لوازم خانگی داخلی مد نظر قرار دهد پرداختیم.
1. ایجاد یک الی دو برند ملی از طریق تشویق ادغام و تملیک: صنعت لوازم خانگی از جمله صنایعی است که اقتصاد مقیاس در آن معنیدار است. یعنی برای تولید رقابتی حداقل مقیاس تولید باید رعایت شود. بنابر گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حداقل مقیاس تولید رقابتی برای یخچال فریزر 700 هزار و ماشین لباسشویی 600 هزار است. در حالی در ایران برای مثال در بازار یخچال فریزر کشور که حداکثر نیاز داخل سه میلیون دستگاه سالانه است، بیش از پنجاه کارخانه یخچالسازی مشغول به فعالیت هستند. وزارت صنعت دولت چهاردهم میتواند با اتخاذ سیاستهای تشویقی زمینه ادغام و تملیک برندهای ایرانی را به منظور کاهش تعدد کارخانهها و ایجاد یک الی دو برند ملی با حداقل مقیاس تولید رقابتی فراهم کند.
2. حمایت از انتقال فناوری: برای پر کردن شکاف صنعت لوازم خانگی داخلی با رقبای جهانی نیازمند یادگیری فناوریهای نرم و سخت این صنعت هستیم. کمک به استخدام متخصصان خارجی، ارسال تکنسینهای ایرانی به شرکتهای پیشرو جهانی برای یادگیری، تسهیل خرید ماشینآلات و تجیزات جدید و خرید حق مالکیت معنوی فناوریهای حساس از جمله ساز و کارهای انتقال دانش و فناوری است که باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.
مقاله مرتبط «تحلیل وضعیت صنعت لوازم خانگی ایرانی» را مطالعه فرمایید.
3. تشویق صادرات: بدون حضور در بازارهای جهانی هیچوقت نمیتوان از رقابتپذیری صنایع داخلی مطمئن بود. از اینرو جا دارد وزارت صنعت دولت چهاردهم از ابتکارات صادراتی برندهای بزرگ ایرانی حمایت کند. بازارهای بزرگی مانند روسیه و عراق میتوانند به عنوان پایلوت اهداف صادراتی انتخاب و با ابتکارات دولتی-خصوصی تلاشهای صادراتی گسترده انجام شود. متاسفانه اکثر صادرات لوازم خانگی به صورت محدود و موردی بوده و هیچگاه هدف ایجاد یک پایگاه صادراتی محکم در کشور خارجی نبوده است. دولت میتوان به محض رسیدن تولیدکنندگان داخلی به حداقلهای کیفی جهانی زمینه را برای ورود تهاجمی آنها به ویژه به صورت مشترک فراهم کند.
4. حذف قیمتگذاری: با وجود صدها تولیدکننده و دهها برند لوازم خانگی ایرانی و همچنین وفور لوازم خانگی قاچاق هیچ دلیلی برای مداخله دولت در قیمتگذاری لوازم خانگی وجود ندارد. در شرایط تورمی دولت بجای کنترل تورم از کنترلهای قیمتی استفاده میکند که به شدت مخرب است و حتما دولت چهاردم باید این سنت اشتباه را حذف کند.
با افرایش کیفیت لوازم خانگی ایرانی و ظهور یک الی دو برند قابل اطمینان و رقابتپذیر ایرانی اعتماد ایرانیان به تولیدات داخلی بازمیگردد و زمینه برای حمایت از سایر سیاستهای صنعتی و حمایتی فراهم میشود.