رونمایی BYD از نسل پنجم قوای محرکه پلاگ-این هیبرید خود با عملکرد خیرهکننده
امروز شرکت BYD از نسل پنجم قوای محرکه پلاگ-این هیبرید خود رونمایی کرد و به سه رکورد جهانی (به گفته خودش) دست یافت:
● بالاترین بازده گرمایی موتور درونسوز [بنزینی تجاریسازی شده] به میزان ۴۶.۰۶ درصد
● کمترین مصرف سوخت به میزان ۲.۹ لیتر در صد کیلومتر
● بیشترین مسافت قابل پیمایش کلی به میزان ۲۱۰۰ کیلومتر
این قوای محرکه از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری با توان ۹۹ اسب بخار (۷۴ کیلووات) با نسبت تراکم ۱۶ بهره میبرد. دو پک باتری هم برای آن درنظر گرفته شده است که ظرفیت ۱۰.۰۸ و ۱۵.۸۷ کیلووات ساعتی دارند و از نوع Blade ساخت خود BYD هستند. برای موتورهای الکتریکی نیز دو گزینه ۱۶۱ اسب بخاری (۱۲۰ کیلوواتی) و ۲۱۵ اسب بخاری (۱۶۰ کیلوواتی) وجود دارد. جالب اینکه به جای استفاده از باتری سرب-اسید برای مدار ۱۲ ولت، از باتریهای LFP استفاده شده و گفته شده که عمر این باتریها با باتریهای سربی برابر است.
سایر ویژگیهای این قوای محرکه نیز به این شرح است:
● بازدهی ۹۲ درصدی سیستم الکتریکی (۵ درصد بیشتر از نسل قبلی)
● چگالی توان موتور ۷۵ کیلووات بر لیتر (۱۵.۵ درصد بیشتر از نسل قبلی)
● چگالی انرژی باتری ۱۱۵ وات ساعت بر کیلوگرم (۱۵.۵ درصد بیشتر از نسل قبلی)
● نرخ دشارژ ۱۶سی (۳۳ درصد بیشتر از نسل قبلی)
● نرخ شارژ ۵سی (۲۰ درصد بیشتر از نسل قبلی)
● زمان شارژ سریع از ۳۰ تا ۸۰ درصد ۲۱ دقیقه (۶۰ درصد کمتر از نسل قبلی)
● توان شارژ AC به میزان ۶.۶ کیلووات (۲ برابر نسبت به نسل قبلی)
● توان V2L به میزان ۶ کیلووات (نسل قبلی ۳.۳ کیلووات بود)
نکته:
شرکت BYD از جنبههای مختلف مانند زنجیره تامین، تکنولوژی، محصول و تیراژ تولید در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد و امیدوارم در صورت بهتر شدن شرایط کشور و بهبود روابط خارجی، خودروسازان داخلی برای همکاری به سراغش بروند. چند وقت پیش خبری منتشر شد که تویوتا میخواهد از قوای محرکه پلاگ-این هیبرید BYD برای عرضه محصولاتی در بازار چین استفاده کند؛ تویوتایی که خودش از پایهگذاران تکنولوژی هیبرید است!