طراحی و تولید پلتفرم، نیازمند هزینههای بالا و ثابت تحقیق و توسعه است. درنتیجه طراحی پلتفرم اختصاصی وقتی از لحاظ اقتصادی به صرفه است که خودروساز پس از طراحی بتواند روی آن پلتفرم تا چندین سال در تیراژ بالایی تولید کرده و به فروش برساند. بدینمنظور ضروری است میزان تولید شرکتهای مطرح خودروسازی روی پلتفرم اختصاصی آنها مورد بررسی قرار گیرد. در جدول زیر اطلاعات 4 پلتفرم مطرح جهانی و نام برندها و تیراژ تولید آنها روی این پلتفرمها آورده شده است.
تیراژ تولید روی هر پلتفرم[1]
پلتفرم (شرکت) | سال | برند | تیراژ (دستگاه) |
MQB Evo
(Volkswagen)[2] |
2022 | Audi A3 Mk4 | 210،341 |
Audi Q6 | 2،042 | ||
Škoda Octavia Mk4 | 141،499 | ||
Volkswagen Golf Mk8 | 300،090 | ||
Volkswagen Lamando L | 99،966 | ||
Cupra Formentor | 105،568 | ||
جمع | – | – | 859،506 |
TNGA-K (GA-K) (Toyota)[3]
|
2022 | Toyota RAV4 — XA50 | 980،000 |
Toyota Camry — XV70 | 685،000 | ||
Toyota Highlander — XU70 | 466،000 | ||
Lexus RX | 199،000 | ||
جمع | – | – | 2،330،000 |
C2 (Ford)[4] | 2022 | Ford Bronco Sport (CX430) | 118،418 |
Ford Escape (fourth generation)(CX482) | 166،008 | ||
Ford Maverick (P758) | 87،234 | ||
Lincoln Corsair (CX483) | 28،268 | ||
Ford Focus (fourth generation) (C519) | 71،895 | ||
جمع | – | – | 471،823 |
CMF-B HS
(Renault – Nissan) |
2021 | Renault Clio V | 199،889 |
Renault Captur II | 162،138 | ||
Renault Arkana | 40،847 | ||
Nissan Juke — F16 | 62،535 | ||
Nissan Note — E13 (Aura) | 63،047 | ||
جمع | – | – | 527،456 |
مأخذ: گزارشهای سالیانه شرکتها و پایگاههای مرجع مرتبط با حوزه خودرو.
طبق این جدول، شرکتهای مطرح حوزه خودروسازی روی هر پلتفرم خود، مدلها و برندهای مختلفی خودرو تولید میکنند که درنتیجه آن، تیراژ تولید روی هر پلتفرم عدد بالایی خواهد بود. بهعنوان مثال مجموع تیراژ تولید خودرو روی پلتفرم MQB Evo شرکت فولکس واگن حدود 860،000 خودرو در سال 2022، مجموع تیراژ تولید خودرو روی پلتفرم C2 شرکت فورد حدود 472،000 خودرو در سال 2022 و مجموع تیراژ تولید خودرو روی پلتفرم CMF-B HS اتحاد رنو- نیسان حدود 527،000 خودرو در سال 2021 بوده است. این تیراژ بالای تولید، سبب بازگشت سرمایه مخارج بالای تحقیق و توسعه توسط این شرکتها میشود. نمودارهای 8 و 9 هزینههای بالای تحقیق و توسعه توسط شرکتهای بزرگ خودروسازی و صنعت خودروسازی آلمان را نمایش میهد.
نمایی از پلتفرم محبوب MQB شرکت فولکس واگن
نکته جالب اینکه اخیرا شرکتها به منظور سرشکن کردن هزینه توسعه پلتفرم جدید به سمت توسعه پلتفرمهای مشترک روی آوردهاند.
[1]. دادههای شرکتهای فولکس واگن و تویوتا برحسب تعداد تولید در سال بوده و دادههای شرکتهای فورد، رنو و نیسان برحسب تعداد فروش در سال است.
[2]. Volkswagen Annual Report, 2022
[3]. Toyota Integrated Report, 2022
[4]. Ford.com , Fordauthority.com , Carsalesbase.com
[5]. Carsalesbase.com , Nissan-Global.com