• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
5
بیش از 20 هزار امضا پای کارزار درخواست گزارش تخلف بزرگ ارزی

مطالبه مردمی ارائه گزارش تخلف چای دبش

  • کد خبر : 1655
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
مطالبه مردمی ارائه گزارش تخلف چای دبش
در شرایطی که کشور حتی برای تخصیص ارز به غذا و دارو هم با مشکل مواجه است، خبر دریافت 3.7 میلیارد دلار توسط چای دبش شوک‌آور بود. در همین رابطه بیش از بیست هزار نفر در چند روز گذشته با امضا کارزاری خواستار ارائه گزارش دقیق و روشن تخصیص ارز به واردات چای شدند.

کمتر کشوری در دنیا عاری از تخلف و فساد است ولی نکته مهم نحوه برخورد و اطلاع‌رسانی و اصلاح سازوکارهای اداری و سیاسی فسادزا است. به عبارت دیگر اصلاح رویه‌های فسادزا متفاوت است کشف و برخورد با عاملان فساد است. از اینرو کارزار درخواست ارائه گزارش دقیق در مورد نحوه تخصیص ارز به چای دبش که به ابتکار دکتر محمد فاضلی آغاز شده یک کنش‌گری مدنی درست در مسیر اصلاح این رویه‌های اشتباه و فسادزا است.

در ادامه متن کارزار مورد نظر را می‌خوانید:

رئیس جمهور محترم ایران
رئیس محترم قوه قضائیه

با سلام
آشکار شدن تخلف در تخصیص ارز به واردات چای و ماشین‌آلات به میزان سه‌وهفت‌دهم میلیارد دلار و حتی پیگیری قضایی آن کافی نیست. مردم ایران حق دارند از فرایندهای بوروکراتیک و سیاسی منجر به بروز چنین تخلفی آگاه شوند.
درخواست ارائه گزارشی دقیق و روشن از همه ابعاد این پرونده و تخلفات صورت‌گرفته در آن، هم حق مردم ایران است و هم فرصتی برای اصلاح‌جویی و اصلاحات فراهم می‌کند. از آن‌جا که چنین تخلفی برای چندمین بار رخ می‌دهد و به دلیل روشن نشدن ابعاد چنین تخلفاتی، زمینه ممانعت از تکرار آن‌ها نیز ایجاد نشده است، ارائه گزارش دقیقی که زمینه پیگیری اصلاحات توسط جامعه و اصلاح‌جویان را فراهم کند، ضرورت دارد.
امضاکنندگان این کارزار، از دولت، قوه قضائیه و همه نهادهای مسئول می‌خواهند گزارشی دقیق درباره تخلف رخ داده ارائه کرده و زمینه دسترسی شفاف و عادلانه مردم به اطلاعات مرتبط با این پرونده را فراهم کنند.

با تشکر

بایستی توجه داشت که ارز خارجی به ویژه در شرایط تحریمی بسیار ارزشمند بوده و اقداماتی از قبیل محدودیت گسترده واردات، پیمان‌سپاری ارزی و صف‌های تخصیص ارز حتی برای واردات اقلام ضروری نشان از جدیت مسئولین برای مدیریت مصارف منابع ارزی می‌دهد. چرا که مصرف غیرضروری ارز به تراز پرداختی کشور فشار آورده و در نتیجه موجب جهش نرخ ارز و کاهش بیش از پیش ارزش پول ملی می‌شود.

در شرایطی که واردات خودرو و لوازم خانگی و لوازم بهداشتی و خیلی از اقلام دیگر ممنوع شده است، دریافت 3.7 میلیارد دلار ارز توسط شرکت چای دبش سوالات بسیاری را ایجاد کرده است که دولت محترم می‌تواند با ارائه گزارش دقیق و شفاف در خصوص این پرونده ابعاد مسئله را روشن کرده و زمینه را برای اصلاح رویه‌های اشتباه گذشته فراهم کند.

برای رفتن به صفحه امضا این کارزار اینجا را کلیک کنید.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=1655

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.