• امروز : دوشنبه - ۱۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 7 October - 2024
10
توليد خودرو برقی در ايران، الزامات و چالش‌ها

تولید خودروی برقی دو تا سه برابر گران‌تر از خودروی بنزینی تمام می‌شود

  • کد خبر : 1993
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
تولید خودروی برقی دو تا سه برابر گران‌تر از خودروی بنزینی تمام می‌شود
یکی از چالش‌های سد راه توليد و توسعه خودروهای برقی در ایران قيمت تمام شده نهایی محصول، قيمت باتری و كافی نبودن زیرساخت‌ها جهت توليد باتری‌های ليتيومی در كشور است، که ضمانت لازم را برای ایجاد تقاضای بالقوه در کشور ایجاد نمی‌کند.

به طوری که شرکت‌های خودروساز مدعی هستند در صورت برطرف شدن چالش تضمین مشتری، توانمندی تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد. از این رو تسهیل فرآیند تولید خودروی برقی در کشور نیازمند مداخله دولت در جهت رفع دو شکست بازار و شکست هماهنگی مرتبط با این صنعت در کشور است که در برگیرنده کاهش اختلاف قیمت تمام شده خودروهای برقی با نوع بنزینی آن و تشویق مردم به خرید این نوع خودروها است. این مداخله می‌تواند به صورت کمک دولت در قالب یک بسته سیاستی حمایتی همراه با تدیون نقشه راه توسعه کاربری وسایل نقلیه برقی (در مرحله اول؛ دوچرخه و موتورسیکلت) با مشارکت تمامی ذینفعان برنامه‌ریزی شود.

نکات کلیدی

با توجه به روندهای موجود می‌توان در سه محور، الزامات تولید خودروهای برقی در ایران را مورد توجه قرار داد:

الف) تحریک تقاضای خودروهای برقی با عنایت به ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی: فرهنگ‌سازی و ایجاد مشوق برای مصرف‌کننده جزء جدایی ناپذیر نیروی محرکه تغییر رویکرد به سمت یک فناوری جدید است. لذا لازم است در چارچوب بسته فرهنگی-ترویجی زمینه و ضروریت لازم برای استقبال مصرف‌کننده از خودروهای برقی ایجاد شود. این مهم نیازمند توجه توام به مسائل و دغدغه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی طرف تقاضا است. همچنین دولت می‌تواند از طریق سیاست‌های تدارکات عمومی، تقاضا و بازار اولیه برای تولید خودروهای برقی را خصوصا در بخش حمل و نقل عمومی ایجاد نماید.

مقاله مرتبط «مروری بر سیاست‌های چین در حمایت از توسعه صنعت خودروهای برقی؛ چگونه چین به غول صنعت خودروی برقی تبدیل شد؟» مطالعه فرمایید.

ب) تقویت توان تولید صنعت خودروسازی کشور: تولید خودروهای الکتریکی، نیازمند قطعات، سامانه‌ها و فناوری‌های جدیدی نظیر باتری، موتور الکتریکی، سامانه مدیریت باتری، سامانه مدیریت موتور، نرم‌افزار و … است. بدون توسعه همه جانبه و فراگیر زیرسامانه‌های این صنعت، امکان تولید داخل این محصول میسر نخواهد بود و نهایتا خودروسازان داخلی می‌توانند مونتاژکننده این محصول با حداقل ارزش‌افزوده باشند. توسعه فناوری‌های مورد نیاز خودروهای برقی، نیازمند توجه همزمان به دو عامل «تیراژ تولید» و «تقویت عمق ساخت داخل» است که نیازمند تعریف بسته‌های سیاستی و حمایتی ویژه خصوصا در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازی با ضوابط ویژه برای عمق ساخت داخل می‌باشد.

ج) کاهش قیمت تمام شده تولید: هزینه اولیه تولید خودروهای برقی نسبت به خودروهای احتراق داخلی به دلیل فقدان فرصت و امکان تولید انبوه آن بیشتر است، البته این تفاوت هزینه با افزایش تیراژ تولید می‌تواند به قیمت رقابتی برسد (بر اساس ادعای کارشناسان فنی مراکز تحقیقات شرکت‌های خوردوساز سایپا و ایرن‌خودرو هزینه ساخت خودروی برقی با تیراژ پایین (زیر 21 هزار دستگاه در سال) برای نوع برقی 3 برابر خودروی بنزینی خواهد بود. حتی با فرض تیراژ بالا (بالای 21 هزار دستگاه در سال) و تضمین در خرید آن‌ها، همچنان این هزینه کمتر از 2 برابر نخواهد شد. لذا شروع تولید انبوه خودروهای برقی در کشور بدون یارانه‌های دولتی در جهت کاهش هزینه‌های تولید میسر نخواهد بود. از این رو اختصاص منابع ناشی از کاهش هزینه‌های بهره‌برداری خودروها (کاهش مصرف سوخت) به بخش تولید می‌تواند زمینه کاهش قیمت تمام شده تولید را برای صنعت خودروسازی کشور به همراه داشته باشد.

تهيه و تنظيم: ميثم فخاريان، منتشر شده در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=1993
  • نویسنده : ميثم فخاريان
  • ارسال توسط :
  • منبع : موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.