عرضه انواع خودروی سواری توسط دو شرکت ایرانخودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲ با کاهش ۱۴ درصدی مواجه شد و در مقابل، مونتاژکاران خصوصی رشد شتابانی داشتند.
به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ بیانگر عقبماندگی عجیب دو شرکت ایرانخودرو و سایپا از برنامههای تولید و منفی شدن آمار عرضه این دو شرکت است.
تولید خودروهای سواری در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد رشد داشت اما رشد آن در سال ۱۴۰۲ کند شد و به ۶ درصد رسید که علت آن، کاهش تولید ایرانخودرو و سایپا بود.
افت فاحش تولید ایرانخودرو و سایپا در سال گذشته نکته قابل تامل صنعت خودروسازی بود. ایرانخودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴۴ هزار خودروی سواری تولید و بیش از ۶۰ هزار دستگاه هم که از سالهای قبل ناقص مانده بود، تکمیل و عرضه کرد. بدین ترتیب ایرانخودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری به بازار عرضه کرد. اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۲۰ هزار دستگاه کاهش یافت.
مقاله مرتبط «آیا خودروهای داخلی گران هستند؟» را مطالعه فرمایید.
شرکت سایپا هم در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود که با تکمیلکاری ۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص، مجموع عرضه سایپا در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه رسیده بود. اما مجموع عرضه این خودروساز در سال گذشته به ۳۶۳ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.
رشد خودروسازان مونتاژی
برخلاف ایرانخودرو و سایپا که به علت ضعف مدیریت با افت فاحش تولید مواجه شدند، اکثر خودروسازان مونتاژی خصوصی در سال گذشته با رشدهای چشمگیر، کار خود را پایان دادند. رشد تولید برخی خودروسازان خصوصی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بود، یعنی عرضه محصولات سواری این شرکتها بیش از ۲ برابر شد.