• امروز : چهارشنبه - ۷ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 27 November - 2024
6
اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر بررسی کرد

آیا قیمت کارخانه‌ای خودروی داخلی گران است؟

  • کد خبر : 2343
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
آیا قیمت کارخانه‌ای خودروی داخلی گران است؟
در چند سال اخیر به دلیل افزایش تورم و نرخ ارز، احساس گرانی در بین آحاد جامعه تشدید شده است. به ویژه در مورد خودرو این انگاره به طور جدی وجود دارد که خودروی داخلی بسیار گران‌تر از خودروی خارجی است. اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر در گزارش «آیا قیمت کارخانه‌ای خودرو داخلی گران است؟» این باور عمومی را بررسی کرده است.

به هم پیوستگی و تداوم مشکلات در سطوح مختلف اقتصاد و همچنین صنعت خودروسازی طی یک دهه گذشته سبب ایجاد این تلقی عمومی در جامعه شده است که خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی گران‌تر هستند. از این رو این گزارش، ضمن اشراف به مشکلات مدیریتی در سطح بنگاه‌های خودروسازی، به بررسی سطح رقابت‌پذیری قیمت مصوب خودروهای تولیدی صنعت خودرو کشور پرداخته است.

در همین رابطه این گزارش با مقایسه قیمت خودروهای داخلی با ارزان‌ترین خودروهای خارجی نشان می‌دهد که تلقی عمومی از سوی مردم نسبت به گرانی خودرو نادست است و این احساس گرانی ارتباط چندانی با قیمت خودروهای داخلی ندارد، بلکه ناشی از کاهش درآمد سرانه و قدرت خرید جامعه است. به عبارت دیگر، قیمت خودروهای داخلی گران نیست بلکه قدرت خرید مردم پایین است.

در گزارش می‌توانید جدول مقایسه قیمتی خودروهای داخلی با ارزان‌ترین خودروهای خارجی را مشاهده کنید.

کاهش شدید قیمت دلاری خودروهای داخلی

بررسی دلاری قیمت خودروهای داخلی در یک دهه گذشته نیز نشان از کاهش شدید آن می‌دهد. به طوری که سه خودروی سمند، پارس و 206 در حالی که در سال 1390 بیش از دوازده هزار دلار فروخته می‌شدند، در سال 1401 قیمت کارخانه آن‌ها به کمتر از پنج هزار دلار رسید! این مسئله تا حد زیادی افزایش زیان انباشته دو خودروساز کشور را توضیح می‌دهد.

درک این واقعیت بسیار حیاتی و مهم است. چرا که در صورت پذیرش این واقعیت، سیاستگذار بجای تمرکز بر کنترل قیمت‌ها، بر سیاست‌های مرتبط با کنترل تورم و افزایش رشد درآمد سرانه تمرکز می‌کند. ولی با قبول ادعای گرانی تولیدات داخلی، سیاستگذار بجای تمرکز بر رشد تولید و اقتصاد بر انواع مداخلات قیمتی و نظارتی تکیه می‌کند که نه تنها کمکی به درآمد سرانه کاهش‌یافته ایرانیان نمی‌کند، بلکه از طریق ایجاد اختلال در صنعت باعث افزیش ضرر و زیان و کاهش رشد اقتصادی نیز می‌شود.

قیمت‌گذاری دولتی در چند سال اخیر نه تنها کمکی به کنترل قیمت در بازار خودرو و افزایش رضایت مردم نکرده، بلکه موجب افزایش شدید زیان انباشته دو خودروساز اصلی کشور نیز شده است.

دانلود فایل کامل گزارش «آیا قیمت کارخانه‌ای خودروی داخلی گران است؟» تدوین شده توسط گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر در مهرماه ۱۴۰۲

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2343
  • ارسال توسط :
  • منبع : اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.