• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
3
مقایسه قیمت بازاری خودروهای داخلی با خودروهای خارجی

آیا خودروهای داخلی گران هستند؟

  • کد خبر : 2482
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
آیا خودروهای داخلی گران هستند؟
آیا خودروهای ایرانی گران هستند و با همین قیمت می‌توان خودروهای خارجی بهتری خرید؟ این بار «صدای تولید» قیمت بازاری خودروهای داخلی را مبنی مقایسه قرار داده است. حال ببینیم با پول کوییک دنده‌ای و پژو پارس سال چه خودرو خارجی‌ای می‌توان خریداری کرد.

در مطلب «افسانه گرانی خودروهای داخلی» قیمت کارخانه خودروهای داخلی مبنای مقایسه قرار گرفت. چرا که قصد ما نشان دادن اشتباه فاحش قیمت‌گذاری بود. در آن مطلب نشان دادیم که با قیمت کارخانه خودروهای داخلی به طور غیرمنطقی پایین است و هیچ خودرویی در این بازه قیمتی در دنیا وجود ندارد.

در پی انتشار این مطلب، برخی مخاطبیان صدای تولید انتقاد کردند که مبنای مقایسه بایستی قیمت بازاری خودروهای داخلی باشد و نه قیمت کارخانه. هرچند از نظر تولید و خودروسازان، قیمت کارخانه اهمیت دارد ولی به منظور احترام به مخاطبان در این مطلب به سراغ مقایسه قیمت بازاری خودروهای داخلی با خودروهای خارجی رفتیم.

قیمت کوییک دنده‌ای در بازار امروز (18 اسفند 1402) حدود 420 میلیون و پژو پارس سال حدود 700 میلیون تومان است. معادل دلاری قیمت این خودروها با دلار 60 هزار تومان به ترتیب 7 هزار دلار و 11666 دلار می‌شود. حالا ببینیم با این مبلغ چه خودروهایی در دنیا می‌توان خرید.

در انگلستان، از ده خودروی ارزان‌قیمت موجود در بازار این کشور، تنها یک خودروی بسیار کوچک سیتروئن با قیمت 10300 دلار هم‌رده خودروهای ایرانی است. این خودروی برقی کوچک با یک بار شارژ حدود 70 کیلومتر طی می‌کند و حداکثر سرعت آن به 40 کیلومتر در ساعت می‌رسد. در رتبه بعدی هاشبک کوچک کیا پیکانتو قرار دارد که قیمت آن به 17500 دلار می‌رسد. یعنی 7 هزار دلار بیشتر از قیمت پارس سال.

سیتروئن امی

سیتروئن امی با قیمت 10300 دلار

در بازار ایالات متحده همان یک خودرو ارزان هم وجود ندارد و ارزان‌ترین خودرو موجود در بازار این کشور هاشبک کوچک میتسوبیشی میراژ است که 17790 دلار قیمت دارد.

مطلب مرتبط «افسانه گرانی خودروهای داخلی» را مطالعه فرمایید.

بعد از ناامیدی از بازار اروپا و آمریکا به سراغ چین، بهشت خودروهای ارزان قیمت رفتیم. در لیست ده خودروی ارزان این کشور شاهد وجود خودروهایی از 6480 دلار تا 10500 دلار هستیم.

در خصوص خودروهای با قیمت کوییک (در حدود 7 هزار دلار) چهار خودروی بسیار کوچک لیفان 320 (7142 دلار)، بی‌وای‌دی اف صفر (6700 دلار)، جیلی ال سی (6500 دلار) و چری QQ3 (6480 دلار) به چشم می‌خورد. گران‌ترین خودرو از این چهار خودرو یعنی لیفان 320 با اندازه‌ای کوچک‌تر از کوییک، بدون کیسه هوا و سیستم ای بی اس در آزمون تصادف NCAP لاتین صفر ستاره دریافت کرد. وضعیت سایر خودروهای هم قیمت کوییک از این هم بدتر است و خودروها به شدت کوچک می‌شوند.لیفان 320

لیفان 320 با قیمت 7142 دلار

در مورد خودروهای حوالی ده هزار دلار، بهترین مورد، خودروی BAIC Senova D20 با قیمت 10500 دلار است که برخلاف سایر موارد این لیست، یک سدان کوچک محسوب می‌شود. از نظر امکانات هم تقریبا دارای امکانات حداقلی از جمله کیسه هوا و سیستم ای بی اس چرخ جلو است ولی نباید انتظار زیادی از این خودروی ارزان قیمت داشت. این خودرو هم آزمون ایمنی ندارد.

بایک Senova D20

بایک Senova D20 با قیمت 10500 دلار

می‌توان گفت که با پول پژو پارس در چین می‌توانید بایک دی20 را در ابعاد کوچک‌تر ولی با امکانات و کیفیت مشابه پژو پارس خریداری کنید.

این مطلب «صدای تولید» به معنی بی‌نقص بودن صنعت خودروسازی یا بازار خودروی کشور نیست. حتما مشکلاتی در کیفیت (که بخش قابل توجهی از آن به سرکوب غیرمنطقی خودروی داخلی بازمی‌گردد) و مدیریت صنعت خودروسازی و همچنین در بازار خودرو (به ویژه خودروهای خارجی) وجود دارد.

از مقایسه قیمت‌های بازار خودروهای ایرانی و خارجی دو نتیجه مهم می‌توان گرفت:

اول اینکه ادعای گرانی خودروهای داخلی حتی به قیمت بازاری درست نیست. به طوری که در بازارهای انگلستان و آمریکا اصلا خودرویی با این قیمت‌ها وجود ندارد. تنها کشوری که می‌توان خودروی هم‌رده پیدا کرد کشور چین است که خودروهای با قیمت مشابه یا کیفیت پایین‌تری دارند یا در بهترین حالت مشابه هستند.

دومین نتیجه‌ای که می‌‎توان از این مقایسه گرفت این است که با پولی که برای خودروی داخلی پرداخت می‌کنیم به هیچ عنوان نمی‌توان خودروی خارجی خیلی بهتری خرید. در واقع در بهترین حالت می‌شود یک خودروی هم‌رده مانند بایک D20 پیدا کرد. قیمت ارزان‌ترین خودروهای برندهای معتبر که از حداقل کیفیت و ایمنی برخوردار هستند از 17-18 هزار دلار آغاز می‌شود. به عبارت دیگر از هیچ برند معتبری امکان خرید خودرو با قیمت زیر 1 میلیارد تومان وجود ندارد.

این مطلب ما به معنی بی‌نقص بودن صنعت خودروسازی یا بازار خودروی کشور نیست. حتما مشکلاتی در کیفیت (که بخش قابل توجهی از آن به سرکوب غیرمنطقی خودروی داخلی بازمی‌گردد) و مدیریت صنعت خودروسازی و همچنین در بازار خودرو (به ویژه خودروهای خارجی) وجود دارد. با این حال برای تحلیل درست شرایط بایستی نگاه منصفانه به صنعت خودروسازی داشت و ادعاهای اشتباه مانند گرانی خودروهای داخلی یا ارزان بودن خودروهای با کیفیت خارجی کمکی به حل مشکلات این صنعت مهم نمی‌کند.

لینک کوتاه : https://stolid.ir/?p=2482

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 5
  1. با این حساب همه دارن اشتباه میکنن که میگن خودرو تو ایران گرانه و نویسنده این مقاله درست میگه که اصلا گرون بودن خودرو افسانه است. اولا در کشورهای دیگر و حتی کشورهای همسایه قیمت خودرو دست دوم اصلا قابل مقایسه با ماشین صفر نیست. خودرو صفر هم اگه گرون باشه ، ماشین دست دوم رو به قیمت خون باباشون نمیفروشن و اینهمه دلال بازی ئ نمایشگاه داری وجود نداره. خود من سال 2013 رفته بودم ارمنستان کنار خیابون یه ماشین سدان اوپل دیدم زده بود فروشی قیمت 2000 دلار. مدل 2018 بود. کجای ایران چنین ماشینی همین الان بعد از گذشت 9 سال از اون تاریخ میتونی قیمت 120میلیون تومان پیدا کنی؟ کجای دنیا تو کارخانه خودروسازی چندین هزار نیروی سفارشی مثل آشنای فلان مقام و نماینده مجلس و غیره مفت میخورن و میخابن؟ کدوم ماشین خارجی بیکیفیت تر از تولید ایران خودرو و سایپا هست؟

  2. شکی نیست که خودرو در ایران گرونه.
    با ۵۰۰۰ دلار می توانید در همین دبی‌ بنز کارکرده بخرید. ۷۰۰۰ دلار که سهله.
    مشکل سر بازار دستوری است که هنر حکومت در حدی است که به طرز شگفت انگیزی همه ذی نفعان ناراضی هستند. خودروساز با قیمت دستوری ضرر می کند. مصرف کننده هم با‌ بازار انحصاری روبروست و قیمت چندین برابری‌ خودروی وارداتی.

  3. نکته‌ی این مقایسه قیمت بازار و کارخانه نیست البته
    ببینید منابع تولید خودرو در ایران از انرژی و زمین و نیروی انسانی و… به چه قیمت در اختیار خودروساز است؟ و خوب با این تفصیل خودروساز قادر به رقابت باید باشد… چرا این همه سنگ برای واردات می‌افتد؟ مرزها را باز کنند بگذارند رقابت راه بیافتد و این‌ها ببرند… بعد می‌رسیم به قیمت نهاده‌های تولید

  4. مقایسه تون کامل نبود. اول اینکه تو اکثر کشورها برای خرید خودرو نباید پول کامل خودرو را داشته باشید و لیز میکنن. بعد شما که میگین ۷۰۰۰ دلار، مگه درآمد شما به دلاره که خودرو را با دلار می سنجید؟ بیاین اینجوری بررسی کنید که برای خرید یک کوییک کارگر اگر همه حقوقشو کنار بزاره و تورم صفر باشه چند سال طول میکشه؟ یه کارگر تو انگلیس و چین اگر همون مدت تمام حقوقشو کنار بزاره، چی می تونه بخره؟

    • سلام و سپاس از پیامتان. موضوع این مطلب مقایسه قیمت خودروهای داخلی و خارجی بود. مسئله شما نسبت درآمد به قیمت خودرو یا به طور کلی مقایسه درآمدی بود. مسئله مقایسه درآمدی هم موضوع جالب و مهمی است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.